lovisa
    Hej! Jag har tänkt ansöka till två distanskurser på hermods via komvux göteborg. Det jag funderar över är hur flexibel man kan vara med studietakten? Det står att den aktuella studieperioden pågår 15 februari - 1 juli. Är det möjligt att läsa klart kurserna tidigare än så och få ut betyg osv innan 1 juli? Jag vill nämligen söka in på högskolan i höst och behöver så bli klar med kompletteringarna betydligt tidigare än 1 juli.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Du kan ringa till tel.031-760 73 86 och prata med Vera Sjöström

    eller ringa till tel. 072-504 2641 och prata med Jessika Marander

    eller maila till [email protected] och ställa frågor om Studier på Hermods i Göteborg.

    Allmänt gäller det att flexibla studier på Hermods innebär att man läser på distans, men har möjlighet att få handledning av lärare (vid behov) i skollokaler. Hur ofta man kan få handledning, vet inte jag - utan det kommer man överens med sin lärare eller så finns det fasta tider då man kan få handledning.

    Att studieperiod löper till 1 juli innebär att man som senast måste vara klar till det datumet, men man kan bli klar mycket tidigare. Mycket ofta vill man läsa på heltid (inte minst med tanke på att man kanske annars inte har råd - för man kanske är helt beroende av möjligheten att få Studiemedel för heltidsstudier). Det måste därför finnas möjlighet att läsa på heltid och då bör man vara klar med en 100 poängskurs inom 5 veckor.

    Skulle du läsa 2 hundrapoängskurser på heltid, måste du vara klar inom 10 veckor med båda kurser och ha fått betyg senast 10 veckor efter studiestart.

    Ring eller maila till de som jobbar med de frågorna på Hermods i Göteborg (kontaktuppgifter ser du längst upp i mitt svar).

    Lycka till!

    ANNA