Anton
    Hej, jag är 17 år och hatar gymnasiet mer än allt annat i världen. Jag har hoppat av och kommer aldrig söka in igen. Oseriöst, jobbiga elever överallt, pendla 2 timmar osv.
    Mitt enda val från mitt perspektiv är distans komvux/flexvux vilket man inte får ansöka till av någon anledning om man inte är myndig.
    Jag undrar då om det finns möjlighet för mig att få dispens och hur jag ska gå till väga om detta är möjligt.
    Att söka till ett annat gymnasium finns inte på världskartan.

    Med vänlig hälsning
    Anton

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,

    har du funderat på en folkhögsola? Det är till folkhögskolor som man kan söka när man "nästan är 18 år". Komvux är det från 1 juli det kalenderår som man fyller 20 år. Som yngre kan kan läsa på komvux Endast om man redan har "genomgått 3 årig utbildning på ett nationellt gymnasieprogram". Det är Vuxenutbildningsförordningen som reglerar detta. Komvux själva kan inte göra undantag. Komvux kommer inte att få statsbidrag för att ge dig utbildning; med det bör de i så fall undervisa dig med "hål i budgeten", för de får ju, som sagt, inga pengar. Och så skapar de i så fall även ett exempel på att "om han får, varför får inte jag", dvs det kan komma många elever och alla vill läsa på komvux. ... Hur som helst, så kommer inte komvux ta in dig nu. Sök under våren - det kalenderår du fyller 20 år - och du kan börja på kurser som startar detta året 1 juli eller senare - på Komvux, alltså.

    Folkhögskolorna ... där läser man från 18 år, men söka och även påbörja kan man något tidigare. Man måste vara "nästan 18 år" eller fylla 18 år under det året... Om du precis fyllt 17 år, t.ex, då är du för ung för folkhögskolorna också, tyvärr! :(

    Utbildningsförvaltningen i din "hemkommun", dvs där du är folkbokförd kan försöka köpa dig distans/flexundervisning. Det finns ju att köpa, men de säljer inte till privatpersoner och om de sålde - så vore det mycket dyrt. Dock är det så att kommuner har ofta dålig budget och säger Nej till allt som de inte måste göra och som kostar pengar. Det är vid svåra sjukdomar med många läkarintyg och massvis med läkar/psykologutlåtanden som man lyckas få igenom att hemkommunen köper distansundervisning för en elev. Har du inga sjukdomar eller läkarintyg, så tror jag det blir Nej direkt.

    En variant av distansundervisning dit du kan söka själv är på Korrespondensgymnasiet>>. Du skriver att gymnasial utbildning kommer inte på tal - men jag råder dig ändå kika på Korr-on-line, då det är distans med några få obligatoriska träffar. De erbjuder tyvärr bara några få högskoleförberedande och inga yrkesprogram. Det är ganska stor konkurrens om platserna på Korr-on-line - då många elever vill läsa på distans.

    Hälsningar

    Mikael SYV