Charlie
    Hej, jag undrar vilka komvux i Stockholmsområdet som har specialanpassade utbildningar för personer med neuropsykiatriska funktionshinder, eller mer specifikt för personer med autismspektrumstörning.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Charlie!

    Komvux är det i den kommunen i vilken man är folkbokförd i, som man söker till - inte inom "Stockholmsområdet". Sedan kan kommunen köpa utbildning på komvux i en annan kommun eller av en privat utbildningsanordnare, om de har ekonomisk möjlighet och om bedömning görs att behovet finns och ej kan tillgodoses inom komvux i den egna kommunen.

    Komvux i en annan kommun kommer kanske ta emot ansökan men sedan skickar de begäran om Interkommunal ersättning till den kommunen där man är folkbokförd och svarar "hemkommunen" Nej, då blir man inte antagen. Och det är tyvärr ofta kommuner säger Nej, för de har inte råd.

    Det är enbart på grundskolenivå, som man har rätt läsa i vilken kommun som helst i hela Sverige, för att grundskola är obligatorisk.

    Studier på högre nivå, från gymnasiet och uppåt är frivilliga.

    Handlar din fråga om studier på grundskolenivå?

    Kan personen läsa på folkhögskola eller på yrkeshögskolaPå den här sidan kan du se vilka yrkeshögskoleutbildningar som är anpassade för personer med olika former av funktionshinder.

    Vilken kommun är personen folkbokförd i? Vilket yrke är personen intresserad av att utbilda sig till?

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    • : Hej, jag får ursäkta min ospecifika fråga. Frågan handlar om mig, jag bor och är folkbokförd i Stockholms kommun. Grundskolan är klar och jag har enbart ett betyg från första året på gymnasiet. Jag vet inte vilka yrken jag är intresserad av för tillfället. Mitt fokus är att få fullständiga gymnasiebetyg.
    • Anna : Jag ska skriva ett nytt svar till dig nu.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Charlie!

    Fullständiga gymnasiebetyg kan man som vuxen få på Komvux eller på en Folkhögskola.

    Kan du tänka dig att läsa på en folkhögskola. Folkhögskolornas gemensam sida heter www.folkhogskola.nu och de har gemensam informationstjänst dit man kan ringa eller maila och fråga om vilka utbildnngar som finns på alla de olika folkhögskolorna.

    På komvux i din kommun, Stockholm, borde möjlighet finnas att prata med Kurator som brukar ha bra kännedom på utbildningar på den egna komvux och även andra möjligheter att gå någon specialanpassad utbildning med de svårigheter (diagnosen) som du har.

    Det går alltid bra att boka tid med Studie- & yrkesvägledare på komvux i din kommun, Stockholm, men SYV kan hänvisa dig till kurator eller så kanske de har andra lösningar att erbjuda. Det är i alla fall det du får börja. Du kan givetvis leta efter passande utbildningar på komvux i andra kommuner men om Stockholms kommun ej kommer att köpa plats till dig där, då kan du ändå inte läsa. Så, jag tycker det är bäst att börja på komvux i din egna kommun. Kontaktuppgifter till komvux i Stockholm hittar du här >>

    Det finns Drop-in öppet på Hornsgatan 124 (Närmaste tunnelbanestation är Zinkensdamm)

    Måndagar & tisdagar klockan 12.00-16.00 samt onsdagar klockan 15.00–18.30. På de tiderna kan du komma utan att ha bokat tid på förhand.

    Vad det gäller Folkhögskolorna, så gör varje folkhögskola sin egen antagning och det spelar ingen roll var du är folkbokförd. Många folkhögskolor har internat då man kan bo på skolan (om det blir för långt att pendla).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Önskar dig allt väl och lycka till!

    ANNA