Linn
    (KOMVUX)
    Jag måste göra klart de ämnen som ger en gymnasieexamen och dom fristående kurserna man får välja efter svenska engelska (dom ämnen som krävs för en examen) måste vara kopplade till samhällsvetenskapliga och humaniora ”programmet” som jag valt? Förut verkade man kunna välja fritt bland alla kurser för att samtala ihop en examen med dom grundläggande kurserna och sedan bygga en egen på nåt sätt men nu verkar man vara helt låst, eller?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linn,
    det skedde en stor ändring - trädde i kraft 1 juli 2021 - och det blev friare vilka kurser som får ingå i examensbevis från komvux men helt fritt är det ändå inte. Vi rekommenderar göra planering mot examensbevis på komvux tillsammans med SYV på komvux.
    Val du gör är också begränsat utifrån vilka kurser som komvux i din kommun kan erbjuda.
    Om jag förstår dig rätt så vill du läsa mot examen inom område "samhälle-humaniora". Men jag vet inte vilken utbildning Efter komvux som du siktar på och det är viktigt att veta (för att få fram vilken Särskild behörighet som du behöver); exempel: vi säger att man vill bli Fastighetsmäklare och då krävs det även matematik 3 (3b eller 3c) för särskild behörighet och det är smart att inkludera den kursen inom de 2400 poäng som komvux-examen kräver. Ett annat exempel: man vill bli Jurist och kommer därför söka till juristprogrammet där ingen särskild matte krävs men då ger matematik 2 och 3 och 4 merit/Extra-poäng som höjer meritvärde.

    Om man siktar på högskoleförberedande examen, då är väl tanken att vilja söka vidare till någon högre utbildning: på högskola-universitet eller på en yrkeshögskola. Och i så fall är mitt råd att titta på vilken särskild behörighet som krävs inför just "din" högskoleutbildning eller yrkeshögskoleutbildning och inkludera de kurserna inom 2400p. i komvux-examen.
    100 poäng inom examen är Komvux-arbete;
    I svenska krävs 3 kurser - svenska eller svenska som andraspråk 1, 2 och 3 (det är sammanlagt 300 poäng);
    i engelska krävs 2 kurser - engelska 5 och 6 - det är sammanlagt 200 p. men engelska 7 ger meritpoäng, och det är bra att kunna mer engelska, så läs även eng7 om du kan; det ger ännu 100p.
    Samhällskunskap 1b är 100p.
    Historia 1b är 100p.
    Naturkunskap 1b är 100p. Vill man bli sjuksköterska eller arkitekt, så krävs även naturkunskap 2, den kursen ger ännu 100p.
    ******************
    Du får gärna kika på Programplan som gäller för gymnasieskolan; titta både på programplan för SA och på programplan för HU. Där ser du vilka kurser elever på gymnasiet läser för att kunna ta ut examen i slutet av år3.