Malia

    Hej! Jag startade i gymnasiet i Luleå år 2015 då jag precis gått ut nian som jag därefter ville byta linje från Estetiska programmet till Samhällsprogrammet. Gick ett och ett halvt år i Umeå som jag därefter också hoppade av då jag fick psykisk ohälsa, och började sedan på Korrespondensgymnasiet/Hermods på distans. Min studietid på gymnasiet har gått lite upp och ned & detta betyder att jag inte har så många betyg från gymnasiet och jag har försökt plugga upp dem ett flertal gånger utan hjälp då heller. Så nu eftersom jag är över 20 år & får börja på komvux, hur funkar det? Kan jag få min gymnasieexamen via komvux? Hur funkar det med CSN? Måste jag vänta på att termin ska börja innan jag kan börja? Kommer jag kunna plugga i min egna takt? Vill plugga upp till gymnasieexamen på heltid (inte distans) & sen plugga till studievägledare. Nu är jag godkänd i femton st ämnen men underkänd/saknar tolv st ämnen för att få en gymnasiekompetens/examen. Kan jag läsa upp alla dessa tolv ämnen på komvux och sedan få min gymnasieexamen? Hur länge tar det ungefär per ämne att plugga upp? Jag vill dessutom gärna ha bidrag och kanske även lån under min studietid och undrar hur den processen går till. Jag bor i Gävle och vill gärna plugga där! Kan jag hoppa på direkt på en termin eller behöver jag vänta tills en ny termin startar? Undrar också om det är "garanti" på att man kommer in eller om det finns en risk på att man inte kommer in? & till den sista frågan, hur söker jag? Går jag till komvux personligen eller går det att göra via nätet (tänker då jag har så många ämnen som jag vill läsa!)

    • Anna : Är du också FOLKBOKFÖRD i Gävle? Detta är viktigt - eftersom gymnasiala kurser på komvux läser man i den kommunen där man är Folkbokförd. Det är inte alltid man bor i samma kommun som man är folkbokförd i, därför frågar jag om din folkbokföringskommun.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malia,
    gymnasiala kurser på komvux läser man i (eller via) den Kommunen där man är folkbokförd (som i detta sammanhang kallas för "hemkommunen", även om man de facto bor i en annan kommun).
    Det är olika hur komvux organiserar sig i olika kommuner; vissa små kommuner köper alla kurser hos kringliggande kommuner eller köper distans-kurser.
    Det bästa är att kika på kommunens hemsida - den kommunen där du är folkbokförd - vad som står om komvux eller om Vuxenutbildningen.

    Om du är folkbokförd i Gävle & vill läsa kurser på gymnasial nivå, finns info på gavle.se/service-och-information/utbildning-och-barnomsorg/vuxenutbildning-i-gavle

    Om att träffa en SYV på komvux i Gävle - var god se gavle.se/service-och-information/utbildning-och-barnomsorg/vuxenutbildning-i-gavle/for-dig-som-vill-ha-studie-och-yrkesvagledning

    Om du orkar, kan du skriva av - i en kommentar eller i en ny fråga här på sajten, Vilka kurser du redan har godkända betyg i, t.ex Matematik 1b, Historia 1b, Idrott och häsla 1, Engelska 5 och 6 - eller vilka kurser det nu är som du har godkända betyg i - så kan vi då ge dig förslag på vilka kurser vi tycker du bör börja med.
    Utifrån den info som finns i din fråga, så ser det ut som att du är klar med cirka "halva gymnasiet"; jag tror därför att du, för att kunna uppnå kraven och få ut Examensbevis, behöver läsa 3 terminer på heltid.
    Det är absolut inte fel att träffa SYV på komvux i din hemkommun och göra Planering mot examensbevis.
    ****
    Ang. studiemedel
    det är en fråga till CSN - www.csn.se - info om studiemedel för Komvux-studier finns på csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/studiemedel.
    Du måste läsa på minst halvtid (50% av studietakt) för att ha rätt till halva studiemedel; för att ha rätt till hela studiemedel, måste du läsa på heltid, 100% studietakt;
    Heltid = 20 gymnasiepoäng per vecka; om man t.ex läser endast Matematik 2 eller Svenska 3 eller Engelska 6 (en normalstor kurs, á 100 poäng), läser man en sådan kurs på heltid på fem veckor. För en termin på 20 veckor, behöver man för heltidsstudier, läsa 400 poäng (alltså 20 p. per vecka i 20 veckor = 400 poäng).
    Det gäller att uppnå godkända betyg i kurser man läser; detta både för att uppfylla kraven för examensbevis & för att kunna även fortsättningsvis få studiemedel från CSN.

    Vem har rätt till studiemedel?
    Om du är svensk medborgare har du Principiell rätt till svenskt studiestöd: övriga (icke-svenska medborgare) måste först ansöka om den rätten. Sedan är det också att bli Antagen till studierna i tillräcklig omfattning (alltså på minst halvtid).
    Uppfyller man de kraven, ovan, finns det ingen anledning för CSN att ej bevilja studiemedel (bidrag + ev. lån, om man vill låna också).
    Vid fortsatt ansökan om studiemedel, tittar CSN på tidigare studieresultat; har man inte uppnådd godkända betyg, kommer CSN svara Nej på fortsatt ansökan.

    om att Läsa till SYV
    En lista på utbildningar till SYV - var god se Studera.nu/SYV

    SYV-programmen är på 3 år på heltid. Behörighet är Grundläggande + godkänt betyg i samhällskunskap 1b. För grundläggande behörighet behöver du få ut Examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram
    eller
    Examensbevis från ett yrkesprogram + godkända betyg i svenska /eller SAS, svenska som andraspråk/ 2,3 och engelska 6.

    Du kan, alltså i ditt examensbevis från komvux välja ganska många Valfria kurser; du måste dock ha godkänt betyg i samhällskunskap 1b (eller i två mindre kurser: samhällskunskap 1a1 och 1a2).

    • : Jag har godkända betyg i Engelska 5, Engelska 6, Franska 1, Historia 1b, Idrott och hälsa 1b, Naturkunskap 1b, Psykologi 1, Religionskunskap, Samhällskunskap 1b, Svenska 1, Svenska 2, Kommunikation, Sociologi, Psykologi 2a, och Filosofi 1!
    • : och ja, jag är folkbokförd i Gävle!
    • : kom också på att jag undrar, kan jag välja ett ämne som inte ingår i min kursplan (samhällsvetenskap), ex, att jag skulle lägga till medicin 1 och 2 att läsa? bland de andra kurserna som är obligatoriska för gymnasiekompetensen!
    • Mikael : Du kan börja med svenska 3 och matematik 1; de kurser behöver du ha godkända betyg i. För övrigt, så är det bra att göra Planering med SYV på komvux.
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du skriver i din kommentar att du har godkända betyg i följande kurser:
    "Engelska 5, Engelska 6, Franska 1, Historia 1b, Idrott och hälsa 1b, Naturkunskap 1b, Psykologi 1, Religionskunskap, Samhällskunskap 1b, Svenska 1, Svenska 2, Kommunikation, Sociologi, Psykologi 2a, och Filosofi 1!"

    Om du vill bli behörig till Högskoleutbildningar, behöver du även ha godkänt betyg i Svenska 3
    Idrott och hälsa 1 kan du "glömma"; det betyget får ej ingå i examensbevis från komvux; ändring i reglerna sedan 1 jan2017.

    Du har "halva gymnasiet" kvar att läsa.
    Du behöver godkänt betyg i matematik 1, det är ett av kraven för examensbevis.

    För övrigt, så kan du "rikta" din utbildning åt olika håll... då du har godkända betyg i många "allmänna ämnen", som passar in i många olika program.