S

    hej 1. jag gick ut gymnasiet (ekonomiprogrammet) i år med ett studiebevis, jag hade mer än hälften av kurserna i F. och nu tänker jag börja läsa till barnskötare på komvux och undrar om jag kan läsa ett kurspaket på komvux samtidigt som jag läser enstaka kurser för att få gymnasieexamen. 2. kan jag få ett gymnasieexamen om jag läser till barnskötare och sedan läser ex matte 2b, svenska 2b, engelska 6 osv alltså de kurser som jag har fått F i, istället för att läsa om alla kurser som jag inte har klarat på komvux. alltså kan jag ¨"ändra"kurserna från de jag har läst (ex geografi, historia mm) till de kurser jag läser på barnskötare utbildningen ex kommunikation och människors miljöer. 3. Det jag tänker är att jag nu vill plugga till barnskötare och jobba som det inom ett års tid och sedan börja plugga på högskola/ universitet till grundskolelärare eller ekonom. Det jag tänker med det här är att jag då får en utbildning som jag kan jobba med (barnskötare) samtidigt som jag läser några kurser (de jag behöver för att komma in på lärarutbildningen, alltså bli behörig) istället för att läsa om alla kurser som jag har inte klarat av på gymnasiet. Går det att göra så ? tänker jag rätt? behöver hjälp vet inte vad jag ska göra känner att det blir tråkigt att läsa om alla gymnasiekurser på komvux och vill testa nytt (barnskötare utbildningen) men samtidigt så vill jag få mitt examen. Om det jag tänker på inte går att göra vad är då bäst att ta utbildningen eller läsa upp mina kurser och ta examen . barnskötare utbildningen är 40 veckor lång och jag läser efter den utbildningen de grundläggande kurserna för behörighet engelska, svenska, samhälle och gymnasiearbete mm så kommer jag få klart detta på max 1 år och 4 månader. men läser jag upp mina ämnen så kommer det att ta minst 1,5 år. vad tycker ni är bäst att göra ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej S,
    det borde inte vara omöjligt att ta in kurser från Barnskötar-paketet och kombinera dem med de kurser som du redan har godkända betyg i + komplettera lite ... för att få ihop till Yrkesexamen från Barn- och fritidsprogrammet (ditt Gymnasiearbete måste i så fall ha rätt inriktning - alltså på Barn- och fritid).
    Jag vill råda dig göra så här: sök till BF-paketet ("barnskötar"-utbildningen) och påbörja läsa den utbildningen, om du kommer in; efter några veckor kommer du att komma fram till om den utbildningen passar dig eller inte; i BF ingår även praktik på en förskola; under tiden du läser Barnskötarutbildningen råder jag dig boka till med SYV på komvux och göra planering mot examensbevis. Du kan redan nu kika på Programplan för BF som finns för gymnasiet >> (på komvux är det lite friare vilka kurser som får ingå).
    Det du behöver tänka på är bl.a:
    - betyg i idrott och hälsa 1 får ej ingå i exam.bevis från Komvux;
    - det krävs 2400p betygsatta och av de max 150 kan vara F-betyg i exam.bevis på Komvux;
    - minst 400 p. inom Prgramgemensamma ämnen måste vara betygsatta med godkända betyg - för Yrkesexamen från komvux;
    - gymnasiearbete måste vara betygsatt med E och ha rätt tema som passar in på utbildningens inriktning;
    - för att yrkesexamen ska ge grundläggande behörighet till högskolestudier måste även kurserna i svenska 2,3 och engelska 6 finnas med Godkända betyg.
    Sedan är det ju bra att ta in kurserna som du kommer behöva för Särskild behörighet; du nämner ekonomiutbildningar på högskolenivå och där krävs det matematik 3 (och därför råder jag dig att ta med även kurserna matte 2a och 3b in i ditt examensbevis).
    Vänligen
    ANNA

    • : Hej tack för svaret
    • : Så det du säger är att jag ska ta examen från barn och fritid
    • : Kan man läsa ett kurspaket och samtidigt läsa enstaka kurser på komvux , alltså kan jag läsa till barnskötare samtidigt som jag ex läser matte 2b ?
    • Milla : Kanske... jag tror Barnskötar-utbildningen på komvux går på heltid (det brukar den göra). Och komvux gillar inte ge plats på mer än på heltid; detta för att platserna ska räcka till fler + att förutsättningar att klara studierna när man läser på mer än heltid är inte så bra... Heltidsstudier tar ca 40 timmar per vecka (precis som heltidsjobb); ska man läsa ännu mer, riskerar man "sabba" en del av studierna eller sin hälsa (överansträngning).
    Läs alla kommentarer