natasha
    vilka kommuner tillåter elever att läsa på komvux trots att de redan har ett slutbetyg, dvs elever som vill höja sina befintliga betyg? Överallt står det att "de flesta" komvux tillåter endast elever som har fått underkänt och hänvisar andra som vill höja betyg till att göra prövning. Men vilka kommuner finns det som tillåter elever som redan har betyg att gå en komvuxkurs? Och kan man söka komvux i en annan stad?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är inte förbjudet att söka till komvux oavsett vilka tidigare betyg du har, men komvux i alla kommuner prioriterar dem med "kort tidigare utbildningsbakgrund" pga det står så i vuxenutbildningsförordningen.

    Ingen kan förbjuda dig att söka men allt som oftast räcker inte platserna till för dem som vill Konkurrenskomplettera ... Om du söker till komvux i en annan kommun, skickar de förfrågan om Interkommunal ersättning till din kommun och din kommun kommer nästan garanterat svara Nej, att de inte kommer att betala för din plats i en annan kommun (det är billigare att de dig plats i den egna kommunen och om de inte har pengar, kommer de inte godkänna Interkommunal  ansökan och du blir inte antagen).

    Man ska ha extrem tur om man ska lyckas få plats för att Konkurrenskomplettera ... Det är extremt ovanligt att man får göra det nu för tiden.