Ibn Abu
    Har snart full gymnasieutbildning och har läst två extra kurser som man ska, frågan är om jag kan söka till engelska 7 för att få merit och om fallet då är ja måste kursen bytas ut mot en annan? Hur räknas snittet i ett sånt här fall?
    • : Jag kommer att ha läst 2500 poäng när jag tagit studenten
    • Julia : När du tar "studenten" får du antingen Examensbevis i handen eller ett Studiebevis. Och det är rätt stor skillnad. Om du uppfyller kraven - får du examensbevis; missar du ngt., får du ett Studiebevis. ... De som får Studiebevis, kan komplettera mot Examensbevis på komvux; de som får examensbevis får också läsa på komvux men de får betygen på separata "papper" som de skickar tillsammans med examensbeviset, när de söker till eftergymnasiala utbildningar.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    även om du ha läst 2500 p., så är det inte automatiskt så att du får Examensbevis. Och det är olika regler i fall man har Examensbevis eller Studiebevis.

    Du kan söka till komvux - i den kommunen där du är folkbokförd.
    - du kommer inte förlora ngt. på att läsa kurser på komvux; det du kan vinna är mer Kunskap och Högre meritvärde.
    - godkänt betyg i engelska 7 ger + 1.0 meritpoäng (men inte om du redan genom andra kurser uppnår max, som är 2,5 meritpoäng).

    För dig med Examensbevis gäller det att betyg i kurser som ger dig meritpoäng, räknas även in i ditt jämförelsetal. Du vinner därför på att få så högt betyg i eng7 som möjligt.

    Daniel SYV

    hejsan,

    du ska inte vara orolig på att eng7 betyg sänker ditt meritvärde; om du läser den kursen på komvux, försök få högt betyg, men även E kommer att höja ditt meritvärde; dock höjer högre betyg mer.

    Hälsningar
    D: