Madeleine
    Jag läser just nu matematik 3b på komvux. Det ingick INTE i mitt gymnasieprogram, utan jag väljer att läsa upp det ändå. På gymnasiet läste jag alltså matematik 1b och 2b.

    Min fråga är om jag får F i den här kursen, kommer det påverka mitt snittbetyg? Eller kan jag 'välja bort' den kursen senare när jag vill söka till universitet eller högskola? Och om jag väljer att hoppa av nu, får jag automatiskt ett F eller blir det bara ett - (streck) på betyget?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Madeleine!
    Du skriver inte om du fick Examensbevis eller Studiebevis, när du slutade på gymnasiet.
    Om du fick Examensbevis från ett högskoleförberedande program - har du Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Om du fick Studiebevis, behöver du läsa någon eller några kurser på Komvux för att kunna få Examensbevis från Komvux. Man kan få Examensbevis med F i Matte 3b. Om du får Examensbevis med F i Matte 3b - från Komvux, kan du inte ta bort det betyget.
    Om du redan har Examensbevis från gymnasiet, behöver du inte visa upp betyg i Matte 3b alls, om du inte vill, oavsett vad det blir för betyg.

    På komvux brukar man få betyg i kurser om man hoppar av efter det att halva kursen har gått. Om man hoppar av innan halva kursen har gått, brukar man säga att "betygsunderlag saknas". Om du redan har Examensbevis, kommer inte betyg i Matte 3b påverka ditt snittbetyg (i fall du inte använder betyget = visar upp det och det finns anledning att göra det om du får lägst E i kursen).

    Återkom med svar på frågor:
    - fick du Examensbevis eller Studiebevis när du slutade på gymnasiet?
    - har det redan gått halva kursen i Matte 3b eller inte än?

    Hälsningar
    Mikael SYV