simon

    Jag har just nu läst ungefär 1000 poäng av gymnasiekurser och läser just nu heltid från komvux, det finns en folkhögskola som börjar i höst som jag är väldigt intresserad av på ett år som är en allmän kurs vilket vad jag förstår kommer ge mig behörighet till högskolan, om jag hade haft 1800 lästa poäng vilket jag inte kommer hinna. Kan jag söka till den utbildningen i höst, läsa den under ett år (motsvarar 800 gymnasiepoäng) och sedan läsa de poäng efteråt för att få högskolebehörighet? Kanske låter lite flummigt men kort: Jag hinner inte få mina 1800 poäng för att endast behöva läsa ett år på folkhögskola. Måste dessa poäng vara klara när jag påbörjar folkhögskole-utbildningen? Eller kan jag läsa de 1-2 kurserna i efterhand som jag kommer att sakna? Vill gärna inte vänta till 2021 för att börja där.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Simon,
    800 gymnasiala poäng motsvarar 2 terminers studier på heltid, alltså ett helt läsår.
    ***
    folkhögskolornas allmänna kurser kan ge Grundläggande behörighet om man uppnår OMDÖME OM GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET; det får man inte per automatik, man måste visa att man har tillräckliga kunskaper... alla som påbörjar på en allmän kurs får inte omdöme om grundläggande behörighet.
    Allmän kurs på en folkhögskola tar, normalt sett, 3 år. Om man har goda förkunskaper kan man uppnå omdöme om grundläggande behörighet snabare (det absolut snabbaste är 1 år om man läser på folkhögskola på heltid).
    Varje folkhögskola bestämmer väldigt mycket själv, på egen hand. Det svar du får från en folkhögskola kan skilja sig från de svar du får på en annan folkhögskola.
    Sök! sök alla de utbildningar du vill komma in på; att man söker betyder inte att man kommer in. det är ofarligt att söka; det värsta som kan hända är att du ej blir antagen.
    Om just den utbildning du vill söka på en folkhögskola kräver att du redan har genomgått 2årig gymnasiala stuider på heltid, då tror inte jag du blir antagen, för att du inte uppfyller villkor som ställs.
    ******
    Allmänt gäller:
    det går ej kombinera (formellt sett) komvx-gymnasiet och folkhögskolestudier; Kunskaperna behåller man givetvis och betygen i de enskilda kurser gäller också... men för att uppnå behörighet till högskolestudier måste man
    - antingen få Examensbevis från gymnasiet/komvux
    eller
    - omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola.
    **************'