ezel
    en sista fråga...
    vad är skillnaden mellan gymnasieexamen från gymnasiet och gymnasieexamen från komvux?
    har man lika mycket chans att komma in när man säker till högskolan?
    folk säger att det är lättare att komma in om man har gått på gymnasiet, att det blir svårare om man har betyg/examen från komvux.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag tror "folk" menar så här:

    om man läste på gymnasiet men inte fick examensbevis eller inte fick med sig alla kurser som man behöver ha - och var tvungen att Komplettera på komvux, då prövas man i BII, kompletteringsgruppen, vid urval till högskola.

    BII gruppen har färre platser och därför krävs det ofta högre betyg för att komma in.

    Men om man "från första början" läser på komvux och inte kompletterar (gränsen går vid en tredje del kurser, dvs om man har två tredjedelar poäng från komvux - eller fler) då har man Examen från komvux utan kompletteringar (dvs man har Huvudsakligen läst på komvux) - och då prövas man i BI (direktgruppen, icke-kompletteringsgruppen) som har fler platser och med det krävs det inte lika höga betyg, i alla fall oftast blir det så.

    De som införde det systemet tänkte troligtvis så här: elever bör känna att det är fördelaktigt att sköta skolan, vara duktiga och försöka få höga betyg och bli behöriga till högskola så fort som möjligt. Är man det, skan man premieras genom att ha det lättare att komma in.

    Däremot om man inte får bra betyg på gymnaiset, läser "fel program" och är med det tvungen att komplettera efter gymnasiet - då kan man gott ha det svårare att komma in på högskola. Typ - så... inte som straff, men i alla fall så att de som från första början läser rätt kurser och tar examensbevis, ska kunna gå "raka vägen" in på högskola. Man hjälper dem på traven, kan man säga.

    Det är i alla fall så som jag fick det förklarat för mig. :)

    Vänligen

    Julia SYV