Clara
    Hej!
    Jag har som mål att komma in på veterinärlinjen och har flera frågor. Jag gick samhäll på gymnasiet och har bara matematik 2b och naturvetenskap 2. Så jag behöver läsa ett naturvetenskapligt basår, men för att komma in där behöver jag ju även läsa matte 3b.
    Först vill jag gärna få bekräftat att detta fungerar; om jag har tillräckligt höga betyg, kan jag komma in på veterinärlinjen trots att jag läst naturbasår?

    Sen har jag frågor om komvux. Om jag läser matematik 3b i en kurs som slutar till sommaren, kan jag då söka in till naturbasår till nästa höst? För den kursen kommer ju inte att vara klar innan sista anmälningsdag. Samma sak gäller om man förmodar att jag läser naturbasår, kan jag söka in på veterinärlinjen till året efter?

    Tack så mycket!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Clara,

    på vilket sätt man blir BEHÖRIG, genom studier på gymnasiet, på komvux, på en folkhögskola eller genom prövningar eller genom ett naturvetenskapligt basår - spelar /för behörighet/ ingen roll; antingen blir man Behörig eller så är man inte behörig.
    Det är många som kompletterar efter gymnasiet för att komma in på en eftergymnasial utbildning.

    Ang. behörighet till naturvetenskapligt basår, så kan det räcka med matte 2 godkänt betyg /beror på vilket lärosäte man söker till... på olika högskolor/universitet ställs det olika höga krav vad det gäller matte-kunskaper/.

    Ang.söka till höstterminen på högskolenivå - så måste man göra självaste Ansökan senast i mitten av april, men sedan kan man Komplettera med betyg t o m mitten på juni; Exakt vilka datum som gäller för ansökan och hur länge man får komplettera sin ansökan - kan man se på https://antagning.se