Sara

    Får jag ansöka till Svenska 3 på komvux distans samt anmäla mig till prövning för att öka mina chanser att få godkänt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Det är lättare att få högre betyg om man läser kursen. Det är svårare att få högre betyg på prövningen. Jag tycker att det ek finns ngn anledning att anmäla sig till prövningen om du ska läsa kursen.

    • : Tack för svaret! Får man göra båda dock. Jag skulle nämligen behöva läsa två andra kurser och funderar därför att göra Svenskan på prövning
    • Julia : Det finns inte någon generell regel som skulle förbjuda det; dock kan komvux och prövningsenheterna i olika kommuner införa "lokala regler" för att begränsa antal personer som läser på komvux och som gör prövningar; om du i din kommun blir "förbjuden" att göra prövning i en viss kurs, kan du försöka hitta var du kan anmäla dig till prövning i andra kommuner; som icke-gymnasieelev har du rätt att göra prövningar i alla svenska städer. Läsa kurser på komvux på gymnasial nivå är du, dock hänvisad till just den kommunen där du är folkbokförd.