jonathan
    Hej.

    Jag går mitt tredje teknikår nu, och har några f och kommer därför inte kunna ta studenten. Vad gör jag? Ska jag komplettera det genom att läsa kurserna nästa år på distans via komvux? Jag är lite osäker på hur jag ska gå tillväga och liknande, och skulle uppskatta om jag kunde få lite rådgivning och fick veta lite om vad jag har för utvägar. Och är det någon idé med att söka till högskola/universitet om man inte kommer att kunna studenten?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jonathan,

    om du inte kommer att få Examensbevis, och det kan man inte göra om man får mindre än 2250 godkända gymnasiala poäng (och det finns även andra krav för gymnasieexamen>> också), är du obehörig till högskoleutbildningar; och högskola/universitet i Sverige tar inte in obehöriga - så svar på frågan om att söka till högskola är att det inte kommer att ge dig utbildningsplats, du kommer få svar OBEHÖRIG.

    Däremot kan Yrkeshögskola>> ta in även obehöriga. Kika på www.yhguiden.se - och många yh-utbildningar har sista ansökningsdag 15 maj. Det finns ingen begränsning i antal yrkeshögskoleutbildningar som man kan söka.

    Om du vill satsa på examensbevis - då söker du till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Sista ansökningsdag till komvuxkurser med start på hösten kan vara 2 maj, dvs imorgon - det är olika i olika kommuner. Kika gärna på din kommuns hemsida och gör det redan nu, på en gång. Ta reda på när ansökningsperiod till komvux i din kommun är.

    Få behörighet till högskolan/universitetet kan man även på folkhögskolor>>. Det går inte att förena betyg från gymnasiet och omdömen från folkhögskolan; men folkhögskolor tar hänsyn till dina tidigare betyg och framförallt till dina Kunskaper. Med omdöme från folkhögskola kan du söka till högskolor/universitet om det i omdöme står att du uppnått Grundläggande behörighet.

    Du kan också söka jobb. Få arbete kan man utan gymnasieexamen, se >>ex. på yrken som inte kräver någon eftergymnasial utbildning och många ggr går det att få jobb även utan fullständig gymnasiekompetens.

    Om du vill även nästa år fortsätta läsa på din gymnasieskola, kan du prata med SYV om hen tror att rektor på ditt program kan ansöka om "förlängd studiegång" för din del. Ofta krävs det läkarintyg eller några särskilda omständigheter för att få det beviljad.

    Ännu en möjlighet är att skaffa sig kunskaper genom självstudier och sedan anmäla sig till prövningar>>.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Yrkeshögskoleutbildningar inom Teknik&Tillverkning med start hösten 2017 ser du här>>. Hela utbudet finns på www.yhguiden.se