Melinda
    Hej, jag undrar om de finns komvux för elever som tar studenten nu i våren ( elever åk 3) . Har verkligen ångest över att inte börja i universitet men är rädd för att få F i engelska 6 . Finns de möjligheter att jag kan tenta av engelskan i sommarskola trots att jag går i åk 3 nu ? Finns de sommarskola för elever i åk 3 ? Om jag får godkänt i engelska 6 genom sommarskolan kan jag då skicka in betyget i efterhand ?.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Melinda,

    sista kompletteringsdag är 21 juni 2017. Det är den dagen som betygen Senast ska vara laddade på "mina sidor" på www.antagning.se - om man vill att de betygen ska bekräfta behörighet inför ansökan till svenska högskoleutbildningar med start hösten 2017.

    Sommarskola som också kan kallas för "lovskola" är det väldigt olika i alla kommuner vad som gäller. Du måste fråga på din egen skola och du kan också fråga i den kommunen där du är folkbokförd, på Utbildningsförvaltningen. Men jag har extremt svårt att tro att det går att hinna få betyg "i handen" så att man kan ladda upp det inom kompletteringperioden.

    Du kan också fråga på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, men jag tror inte det går att hinna, tyvärr... :( Väldigt tråkigt att behöva ge ett sådant svar. Men jag tror inte det går att hinna, alltså.

    Vilken utbildning på universitetet har du sökt?

    Bästa hälsningar

    ANNA