ezel
    hej,
    det är så att jag vill börja på komvux. jag har betyg från grundskolan men tyvärr har jag inga betyg från gymnasiet. jag undrar hur det går till om man ska läsa på komvux? kan man sen börja på högskola med dessa betyg från komvux? vad är chansen att man kommer in på högskolan med betyg från komvux?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ezel,

    det är ingen skillnad att söka till högskola med betyg från gymnasieskola, komvux eller från en folkhögskola. På Folkhögskolor får man Omdöme (och inte betyg) och söker i BF urvalsgruppen. Med betyg från komvux och från gymnasiet söker man i samma urvalsgrupper (direktgruppen - BI- eller/och i kompletteringsgruppen - BII).

    För att anmäla sig till studier på komvux är det bra (rekommenderas) att boka tid för att göra studieplanering med SYV. Det är på komvux i den kommunen där du är skriven/folkbokförd som du bör boka tid.

    Ofta går det att göra ansökan om studier på komvux-hemsida. Men för att veta vad man ska söka, är det bra att prata med SYV på "sin komvux".

    Om du inte har läst på gymnasienivå förut, är det bra att börja med Svenska/svenska som andraspråk 1, Engelska 5 och Matematik 1 och om man vill läsa på heltid - ännu minst en kurs, förslagsvis Samhällskunskap 1a1 och Naturkunskap 1a1. Om du inte vill eller kan träffa SYV för studieplanering just nu, sök i så fall de ovannämnda kurser och kanske även Religionskunskap 1a1 och Historia 1a1. Alla de kurser behöver du tvunget ha betyg i om du vill få examensbevis. Att söka till kurser på mer än heltid kan jag rekommendera, pga du får inte nödvändigtvis plats på alla kurser som du söker.

    På många komvux finns det kurser sammansatta till "utbildningspaket" och jag kan rekommendera att söka ett av sådana "paket". För att du i så fall får läsa på heltid och att du inte får schemat-krockar, som man kan få om man kommer in på fristående kurser.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till med din ansökan till komvux!

    ANNA