SYV-besökare SYV

    Hej Vilma,

    i princip - ja. Det är många svenskar som bor utomlands och läser mot komvux i sin kommun (på distans). Kan bli knepigt med fysiken och kemin - då laborationer ingår..  - hur gör man laborationer på distans? De som läser på distans de ämnen där obligatoriska laborationer ingår, kommer till skolan någon gång /kanske 2 ggr per termin/ för att göra laborationer på plats, men hur gör man om man befinner sig utomlands?
    Matte borde inte vara ngt. problem att plugga på distans.

    Ang. studiemedel - så är det så att om du pluggar svenska kurser på svensk komvux (även om studierna är på distans) - då gäller de vanliga reglerna: CSN beslutar.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    angående studiemedel... om du fyller 20 år under 2018, har du rätt till studiemedel för studier på Komvux tidigast från 1 juli 2018. Innan dess är det studiehjälp som gäller. OCH FÖR ATT HA RÄTT TILL STUDIEHJÄLP MÅSTE DU LÄSA PÅ HELTID.

    Att läsa på heltid innebär att du läser matte 3 på fem veckor; och matte 4 också på fem veckor... eller matte 3 och 4 - på 10 veckor.
    Heltidsstudier förutsätter att du är upptagen med dina studier ca 40 timmar varje vecka. Vid lägre studietakt har du tyvärr inte rätt att få Studiehjälp. Studiehjälp är lika stor/liten som du hade från CSN, när du gick på gymnasiet.

    Det är i alla fall den info som CSN ger på sin hemsida. Du kan själv läsa på www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp och du kan också direkt vända dig till CSN´s personal.
    Det som du absolut kan göra är att söka plats på komvux kurser. När du får plats, kan du tacka Ja eller Nej till studieplatsen.

    Min spontana tanke är att du måste lägga ner 40 timmar/vecka på dina studier för att få lite mer än 1000 kr. i månaden. Det är givetvis bättre än inga pengar, men det går inte att försörja sig på. Och att även jobba vid sidan av heltidsstudier är många gånger svårt.

    Sedan är det inte helt klart om man kan eller inte kan läsa kemi och fysik på distans utan obligatoriska träffar. tidigare har det förekommit att vissa komvux skickade ut laborations-paket till de studerande, men de flesta har slutat med det... det funkade inte så bra. Postgången kan man inte heller lita på till 100% tyvärr.... . Börja med att fråga på komvux i din kommun om de erbjuder kemi och fysik på gymnasienivå - utan obligatorisk träffar.

    Hoppas mitt svar blir på ngt. sätt till hjälp... ;)

    ANNA