Elias
    Det är två och ett halvt år kvar tills jag tar studenten och planen är att jag ska studera på universitet efteråt.

    Är dock väldigt osäker på om jag kommer komma in med betygen och undrar om det finns möjlighet till en så kallad ”konkurrenskomplettering”?

    Klistrar in info från antagning.se också:
    ”Om du som har svenska gymnasiebetyg redan är behörig till de utbildningar du söker med ditt slut- eller avgångsbetyg, men kompletterat för att höja ditt meritvärde – antingen med ett nytt betyg i en kurs eller med en kurs som ger meritpoäng – får du då konkurrera både i direktgruppen och i kompletteringsgruppen.”

    Det här ger mig seriös ångest och ger mig svårigheter att sova då jag är en perfektionist ut i fingertopparna så hoppas att jag kan få hjälp eller åtminstone svar på frågan.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elias,

    ja, det finns möjlighet till konkurrenskomplettering - i alla fall så, som reglerna ser ut idag. Får man nya betyg - i kurser som redan finns i Examensbeviset eller betyg i kurser som inte finns i examensbeviset men som ger Meritpoäng eller som krävs för Särskild behörighet till just "din högskoleutbildning", räknas de nya betygen in i ditt jämförelsetal/meritvärde. Med kompletteringar prövas man i BII, kompletterings-urvalsgruppen, när man konkurrerar om plats på högskola/universitet i Sverige. Så ser reglerna ut idag; om det blir några förändringar på några års sikt, känner vi inte till.
    Så, det citatet, som du klistrade in i din fråga - info i den texten stämmer.

    Bästa hälsningar och god fortsättning!

    ANNA

    • : Tack för snabbt svar! Med andra ord finns det möjlighet att komplettera t.ex. Matematik 1b, där jag fick betyget E för att få ett högre betyg i den kursen? Förlåt om det var otydligt men vill inte ge mig själv några falska förhoppningar.
    • Saga : Du kan t o m skaffa dig betyg i Matematik 1a, dvs den lättaste matte-kursen på nivå 1 och betyget i matte 1a kommer att räknas in i stället för betyget i matte 1b som du har i ditt examensbevis. Troligtvis kommer inte komvux erbjuda dig plats på kursen för att de kommer att säga att du redan är behörig. Söka plats på komvux kan du göra, men var beredd på att komvux inte tar in dig; i så fall kan du anmäla dig till prövning i matematik 1a. För förberedelser genom självstudier kan du använda dig av www.matteboken.se
    • : Tack så mycket för svaret Saga! Om inte annat kanske jag kan göra någon form av prövning via komux om det inte skulle funka.
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer