Emma

    Hej! Jag gick ut gymnasiet för något år sedan med ett studiebevis och var då alltså ej behörig för högskolestudier. På Komvux läste jag upp totalt 1400 poäng och tog ut min högskoleförberedande examen. Idag konkurrerar jag i urvalsgruppen BII. Om jag förstått det rätt kan jag konkurrera i BI om jag läser upp ytterligare 200 av gymnasiepoängen på Komvux antingen genom lärarledda lektioner eller genom prövningar eftersom jag då har 2/3 av poängen från vuxenutbildningen. Stämmer detta? Om detta stämmer och jag ansöker till högskolan igen nästa termin, konkurrerar jag i både BII och BI med gamla och nya meritvärdet eller är det enbart BI jag konkurrerar i?

    • Liselotte :

      Om det redan finns en examen utfärdad så är det den som gäller. Tyvärr.. Det går, så att säga, inte byta ut kursers ursprung genom nya betyg i efterhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    som vi här på Fråga SYV tolkar reglerna, så måste du ha minst två tredje delar av de poängen som ingår i ditt Examensbevis - från Komvux, alltså av innehållet som finns i Examensbeviset... för att kunna prövas i BI, direktgruppen.
    Vi skickar dock en fråga till en sakkunnig - för att bli helt säkra.

    ***
    För övrigt, gäller att de Nya kurser (som ej ingår i examensbeviset) räknas in Endast om de krävs för Särskild behörighet eller om de ger meritpoäng… och om du redan inom ditt examensbevis har alla kurser som krävs för särskild behörighet till "din" högskoleutbildning - är det i så fall endast kurser som kan ge dig meritpoäng. Skulle det vara så att du redan nu har max i merit, som är 2,5 - då måste du för att nya kurser, över huvudet taget, ska räknas in - få Högre betyg i de nya kurser som kan ge merit än genomsnitligt betyg från ditt examensbevis, dvs jämförelsetal måste kunna Höjas pga de nya kurserna...
    De nya "vilka som helst" kurser kommer inte räknas in, över huvudet taget, när du söker till högskola med ditt examensbevis.
    ***
    Jag är alltså nästan helt säker på att ditt förslag ej går att genomföra i praktiken. Inväntar svar från en sakkunnig och återkommer.
    Bästa hälsningar

    ANNA

    Förtydligande av mitt tidigare svar:
    det finns sökande som konkurrerar i både BI och BII, samtidigt. Dock var de i så fall BEHÖRIGA redan utan kompletteringar Och sedan kompletterade.
    I din situation - borde du ha haft MINST 1600 poäng komvux-kurser i ditt examensbevis och max 800 p. gymnaisala kurser (från ungdoms-gymnasiet, alltså) - för att ditt Examensbevis skulle anses vara Examensbevis FRÅN KOMVUX.
    Som det är nu, så har du fått ditt examensbevis PÅ KOMVUX, men det ursprungligen studier på ungdomsgymnasiet som du har Kompletterat. Så säger i alla fall reglerna. Det är Antagning.se som kommer att göra bedömning och placera dig i den eller de urvalsgrupperna som du har rätt att prövas i. Jag är 99,99% säker att du inte kan göra någonting för att kunna prövas i BI, direktgruppen.

    Tips - fundera på att göra HÖGSKOLEPROVET. Även om du redan gjort Högskoleprovet, gör det ännu en gång.

    Hej igen, fick nu svar från en sakkunnig. Var god läs nedan:

    "För att kunna konkurrera i B1 skall eleven ha läst 2/3 av poängen i examen på vuxenutbildningen. Om eleven läser poäng efter att hen plockat ut en examen kommer dessa vara kompletterande kurser. Eftersom de inte ingår i examen räknas de inte in i 2/3 av poängen.

    Information om detta finns på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/Gymnasieexamen-fran-komvux/Du-provas-i-betygsurvalet/ ".

    • Emma : Hej Anna! Tack för svar. Tanken är att jag läser två kurser som jag redan har i mitt examensbevis på nytt för att få högre betyg och samtidigt få 2/3 av poängen från Komvux för att kunna delta i urvalsgrupp BI. Det är alltså inga nya kurser som kommer läsas utan redan befintliga.
    • Emma : På antagning.se står följande "Betygsgrupp I: Här ingår du som har gymnasieexamen från komvux och andra sökande med gymnasiebetyg utan kompletteringar. Minst två tredjedelar av gymnasiepoängen måste komma från komvux *."
    • Anna : Jag tror och är nästan helt säker att du tyvärr inte kan göra någonting för att kunna prövas i BI,direkt-gruppen, tyvärr.
    • Anna : Komvux tar inte heller in på kurser, i vilka man redan har godkända betyg. du kan söka men det är extremt sällan som komvux kan ge plats på en kurs, där man redan har godkänt betyg. Prövningar kan du göra. Höjer du ditt meritvärde genom prövningar, har du högre meritvärde, men du prövas med det - i BII, kompletteringsgruppen.
    • Anna : Det är den bedömningen som Antagning.se gör som gäller. Vad du eller vi tycker och gissar, spelar, tyvärr - ingen roll. :( Vi har sedan innan erfarenhet av att Antagning.se bedömer att minst två tredje-delar av de poängen som finns i Examensbeviset, ska vara från Komvux.
    • Anna : försök dock göra prövningar och höja ditt meritvärde. Du förlorar inget på det. Du får högre meritvärde. Det är ju jättebra! Du kanske kommer in i BII i så fall.
    • Anna : Jag håller med dig att text på Antagning.se som du citerar, kan tolkas på olika sätt. Men det är den tolkningen som Antagning.se gör som gäller.
    • Nemanja : Va snackar du om Anna? Varför är du så jävla negativ ? Man kan göra prövning i ett gammalt betyg och då kan man de registreras inom vux och då
    • Nemanja : Kan hon hamna i b1
    • Julia : Om man höjer betygen som man har i sitt Slutbetyg från gymnasiet eller i Examensbeviset (efter det att man har fått ut slutbetyg eller examensbevis) då är det en komplettering. Och då prövas man med det högre meritvärde i BII, kompletteringsgruppen. ---Var man behörig redan innan kompletteringen, prövas man även fortsättningsvis i BI men då med det lägre meritvärde, alltså med det meritvärde som man hade innan kompletteringen/meritvärdeshöjningen. Så lyder reglerna. Det är inte vi på FRåGA SYV som bestämmer reglerna. Kontakta gärna Antagning.se för att få det bekräftat.
    • Nemanja : Ifall hon inte hade studiebevis hade de varit annorlunda ?
    • Julia : Studiebevis är ett dokument man får om man inte uppfyller kraven för examensbevis. Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier. Studiebevis kan på komvux kompletteras upp till examensbevis och i så fall blir hela examensbeviset från komvux en komplettering. Alltså man kommer endast prövas i BII, kompletteringsgruppen - för att man kompletterade på komvux (från studiebevis till examensbevis).
    • Nemanja : Ja men jag menar eftersom det finns redan ett studiebevis utfärdat så kan hon inte påverka att hamna i b1 eftersom de redan utfärdat
    • Julia : studiebevis ger inte behörighet till högskola/universitet. Man måste ha examensbevis, om man vill få behörighet till högskola-universitet. Examensbevis från Komvux kan placera i BI, direktgruppen men endast om minst 2/3 delar av poängen är lästa på komvux (alltså om man läser på komvux i minst 2 år och tar in endast kurser från gymnasiet som motsvarar max ett års studier, då är examensbevis från komvux, i så fall, inte en komplettering). Är du osäker om din behörighet och har många frågor - boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd; ta med dig alla dina tidigare betyg och få svar om du har grundläggande behörighet eller om du måste komplettera. Lycka till!
    • Nemanja : Så om man har 900 poäng från gymnasiet , ifall man hoppade av och om man gör prövning i gamla betyg på komvux så det registreras inom vux deltar man då i b1?
    • Anna :

      I komvuxexamen ingår 2400poäng. Alltså kan man ha max 800 poäng från gymnasiet och resterande ska man ha fått efter avhopp från gymnasiet - genom studier på komvux eller genom prövningar, i så fall blir examensbevis från komvux inte en komplettering, utan man prövas i BI, direktgruppen i så fall.

    • Nemanja : Hur kan bI vara kompletteringsgrupp?
    • Anna :

      BI är direktgruppen. BII är kompletteringsgruppen.

    • Nemanja : Vi säger om jag tex hoppade av gymnasiet med 900 poäng och har nu 1500 poäng att läsa till examen . Om jag gör en prövning i en gammal kurs tex svenska som jag har redan godkänt i kommer jag då ha dem 2/3 att kunna hamna i b1 gruppen?
    • Julia : Om komvux tar in prövningsbetyget som du skaffade dig efter avhopp från gymnasiet, in i ditt examensbevis och du med det har 800 poäng gymnasisala kurser + 1600 poäng komvux-kurser eller prövningsbetyg som har datum senare än gymnasieavhopp, då borde ditt examensbevis från komvux placera dig i direktgruppen, BI, alltså. Så tolkar vi reglerna som Antagning.se går efter. Dock kan reglerna ändras. Tolkning av reglerna kan också ändras. Sista ordet är det Antagning.se som har som placerar i olika urvalsgrupper.
    • Nemanja : '' Om komvux tar in prövningsbetyget som du skaffade dig efter avhopp från gymnasiet'' du menar väl innan avhopp
    • Julia : Nej, just Efter avhopp. Om du gjorde prövning på din gymnasieskola Innan avhopp, då får du betyg från gymnasiet (kod: gymnasiebetyg). Och då hör inte de poängen till komvux-poäng.
    • Nemanja : Nej utan ja tänkte om man gör det på komvux
    • Nemanja : Verkar som du inte hänger med i mitt resonemang
    • Julia : boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Reglerna säger följande: för att examensbevis från komvux ska placera dig i BI, direktgruppen måste det innehålla minst 2/3 delar av poängen Komvux-kurser (och alltså max 1/3 del av poängen i kurser från gymnasiet); även om det är samma kurs, t.ex svenska 2 eller Historia 1b som man kan läsa på gymnasiet och på komvux, så är Koder olika, beroende av om betygets sattes på gymnasiet eller på komvux. Prövningsbetygen kan också olika koder: en kod för prövningen som gjordes inom gymnasieskola och en annan kod (för samma kurs, alltså) om prövningen gjordes av en icke-gymnasieelev. Antagning.se går på hur kurser/betygen i examensbeviset är "kodade". Är fler än 800 poäng i komvux-examensbeviset kodade med gymnasiala koder, då är hela komvux-examensbevis en Komplettering. --- Om det är 800poäng eller färre som är kodade med kurser eller prövningar från gymnasiet, då är komvux-examen inte en komplettering, utan placerar i BI, direktgruppen. Du kan läsa om det på www.antagning.se och du kan få samma information från SYV på komvux.
    • Julia : Examensbevis från komvux kommer utfärdas av komvux i din hemkommun. Placering i urvalsgrupperna bestämmer Antagning.se över - så du kan ta den frågan med dem, alltså komvux och antagning.se
    • Nemanja : Vi säger så här. Jag har 900 godkända poäng från gymnasiet och bestämmer mig nu att läsa om till och med dem som jag redan har godkänt i från i gymnasiet på komvux plus dem 1500 som jag har kvar till examen. Blir jag antagen i BI?
    • Julia :

      Komvux kanske inte ger dig plats på kurserna i vilka du redan har godkända betyg. Det är inte någon allmän rättighet att få läsa om kurserna i vilka man har godkända betyg. ... Du blir placerad i BI, direktgruppen, om det i ditt examensbevis från komvux finns max 800 poäng kurser från gymnasiet och resterande, 1600 poäng är komvux-kodade kurser. ang. vilka kurser komvux i din hemkommun kommer inkludera i ditt examensbevis - fråga komvux i din kommun, alltså i den kommunen i vilken du är folkbokförd.

    • Nemanja : Jag har 900 poäng jag tänkte göra prövning i gamla betyg nu på komvux
    • Julia : Lycka till med prövningar!
    • Nemanja : Kan man ändra så att man läste allting på komvux även med om man har 900 poäng med sig.
    • Anna : Det går inte svara Ja eller Nej på den frågan, utan det beror på. Ingår kursen Idrott och hälsa 1 i de 900 poängen? Om ja, då löser det sig, för att den kursen (100p) får inte ingå i examensbevis från komvux. Då har du 800poäng med dig från gymnasiet. --- Om kursen Idrott-och-hälsa1 inte ingår i de 900poängen, då kan du försöka göra prövningar i minst 100p.kurs (eller i 2 st. 50poängskurser - skriver "försöker" för att det är svårt att hitta var man kan göra prövningar); får du högre betyg på prövning/prövningar bör komvux ta in de högre betygen in i ditt examensbevis och det blir komvux-poäng i så fall, eftersom prövningar gjordes efter gymnasiet. Om du har tur kan du kanske få möjlighet att läsa om någon kurs på nytt, på komvux (en eller flera kurser som du redan har godkända betyg från gymnasiet i) - här är det så att komvux har begränsad budget och oftast säger Nej till "omläsningar" men ibland kan man ha tur och få "läsa om".
    • Nemanja : Jag fick F i idrott och hälsa
    • Nemanja : Varför skulle någon inte låta mig göra prövning för att tex höja mitt betyg. Det är bara ni som säger nej utav alla
    • Anna : Jag blir glad om du hittar var du kan göra prövningar. Det är väldigt många som vill göra prövningar men inte hittar var de kan anmäla sig. Fråga SYV utför inte några prövningar, tar inte emot ansökan om prövningar och du som inte längre är gymnasieelev får söka i hela Sverige var du kan anmäla dig till prövningar. Vi önskar dig Lycka till!
    • Nemanja : Blir det 2/3 om jag gör prövning i gamla betyg på vux och kommer jag att kunna delta i bI gruppen?
    • Anna : Se om du hittar var du kan göra prövningar. Se sedan om du får högre betyg på prövningen än du redan har i samma kurs. Om du får lägre betyg på prövningen än du redan har, då kommer det högre, alltså äldre betyget tas in i ditt examensbevis. Att man gör en prövning garanterar ju inte att man får högre betyg i prövningen. Om du får högre betyg på prövningen än du hade sedan innan, då borde komvux ta in det högre betyget in i ditt examensbevis och på så sätt blir de poängen "komvux-poäng". Den detaljerade planeringen mot examensbeviset gör du tillsammans med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Läs alla kommentarer