Lucas
    Jag läser ekonomiprogrammet sista året och har 200 poäng till godo. Om jag skulle hoppa av kurserna marknadsföring och ledarskap och organisation, vad får det för konsekvenser? Vill läsa vidare på högskola och jag tror kompetensen skulle vara nyttig från kurserna men jag tror min potential att få högre betyg ökar signifikant om jag skulle hoppa av dessa kurser och fokusera på andra. Jag hoppas du förstår frågan och kan ge mig ett vettigt svar till mitt resonemang

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lucas,
    om det är viktigt för dig att ha studiehjälpen från CSN, då rekommenderar jag att du går pratar med SYV på din skola och får reda på om du även efter avhopp läser på HELTID. Det är endast heltidsstudier som ger rätt till studiehjälpen.
    Även om du kanske tidigare läst på mer än heltid (du skriver att du har 200p. "till godo", så hjälper inte det, om du i framtiden läser på deltid. CSN betalar som sagt ut studiehjälpen till gymnasieelever endast för heltidsstudier (eller studier på mer än heltid), men ej för deltidsstudier.

    Ett annat problem kan vara att du behöver ha betyg i 300p. kurser som på Ekonomiprogrammet får läsas som Programfördjupande; Båda de kurserna du nämner i din fråga får läsas som programfördjupande på EK (det kan du se i >> Programplanen för EK); och om du även utan de betygen ändå har 300p. kurser som får läsas som Programfördjupande på EK, vet inte vi här på fråga syv, utan du måste få svar från SYV-en på din egen skola.

    Om du inte har rätt programstruktur på dina kurser - kommer du inte uppnå kraven för examensbevis från EK; Programstrukturen

    kan du se längst ner på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EK/programplan/Programplan_EK

    För att kunna frångå rätt programstruktur måste beslut om Individuellt anpassat program finnas. Det betslutet fattas av rektorn. Dock är ett av villkor att beslutet måste vara fattat innan eleven avslutar årskurs 2.

    Sammanfattning
    Om du vill vara säker på att läsa alla kurser som du behöver för att få ut examensbevis
    och/eller om du vill fortsättningsvis få studiehjälpen (studiebidraget) från CSN, måste du få svar från SYV på din skola ang. Heltid/deltid (hur din skola kommer rapportera omfattning av dina studier till CSN) och försäkra dig om att du kommer ha rätt programstruktur, för att kunna uppnå kraven & få ut ditt examensbevis.

    • : 300 programfördjupande poäng har jag. Men ska kolla upp det där med heltid/deltid när jag kommer till skolan
    • Julia :

      Jättebra, gör så och lycka till med studier!