Emma
    Hej!

    På vilket sätt påverkar det en individ om denne inte klarar idrotten i grundskolan, alltså om man får ett F? Vilka konsekvenser kan det få på skolgången, betygen och ev. gymnasiet? Kan man fortfarande ta en grundskoleexamen och fortsätta till gymnasiet som vanligt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    på alla nationella svenska gymnasieprogram är kursen Idrott och hälsa 1 Obligatorisk kurs (alltså, om eleven kommer in på ett nationellt program - högskoleförberedande eller yrkesprogram - så kommer hen att ha lektioner i idrott, då kursen är Obligatorisk). Med det sagt, så är det inte alls omöjligt att med F i Idrott och hälsa 1 från gymnasiet uppnå kraven för Examensbevis >> och sedan även komma in på en universitetsutbildning.
    Med F i idrott i Slutbetyget från grundskolan kan man komma in på vilket gymnasieprogram som helst (om man för övrigt uppfyller kraven samt lyckas konkurrera in sig på en plats). Har man E betyg i ett ämne från grundkolan (jämfört med F) så har man + 10 betygspoäng; det är alltså lättare att komma in på den gymnasial utbildning man vill komma in på, om man har högre betyg.

    Har man få godkända betyg i sitt Slutbetyg från Grundskolan, kanske antal godkända betyg ej i så fall räcker till att bli >> Behörig till nationella svenska gymnasieprogram (och till IB-programmet), men om man har alla godkända betyg och endast F i idrott på grundskolan, då är det "ingen fara" på så sätt att man är behörig till gymnasiet, men sedan gäller det ju också Konkurrera (med framgång) om utbildningsplats: och ju fler och högre betyg, desto bättre - för att komma in på just det gymnasieprogram som man vill komma in på.