Linda
    Min son börjar 7:an nu till hösten och har fått rådet av sin tysklärare att välja utökad sv/eng istället för tyska. Läraren anser att det blir "lugnare för honom då" och att han kan få hjälp med flera olika ämnen, vid behov. Han har dyslexi och kämpar med tyskan men har A i engelska och C i svenska. Jag undrar över konsekvenskerna om han väljer bort modernt språk nu i 7:an? Finns det program i gymnasiet han inte kan komma in på och vad innebär det i förlängningen för högskolevalet? Det finns ingen syo på skolan att fråga. Tack på förhand!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Linda; det kan finnas både för- och nackdelar i att välja bort moderna språk i grundskolan.

    Fördelen kan vara - om eleven ägnar tid och kraft som "befrias" åt andra ämnen och får djupare kunskaper och bättre betyg i dem, så är det ju mycket positivt. Och det finns inte ngt. program på gymnasiet som man inte kan komma in på, om man inte i grundskolan läst moderna språk.

    Nackdelar:
    man förlorar möjlighet att få upp till 20 extra betygspoäng, vid ansökan till gymnasiet. Detta pga det är endast betyg i Moderna språk (som språkval) som kan räknas in som 17-de ämne. Var god se info på >>Gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut-ditt-meritvaerde.
    Vidare är et så att vid ansökan till högskoleutbildningar kan Meritpoängen spela stor roll. Var god se info på- >> Gymnasieguiden.se/informeras/merit. Man kan uppnå max i merit även utan betyg i moderna språk. För det behöver man få godkända betyg i Engelska 7 (som ger + 1.0 i merit) och i "högre kurser" i matematik, men om man inte vill eller kan läsa svåra kurser i matematik, och ändå vill ha så många meritpoäng som möjligt - behöver man i så fall godkänt betyg i Moderna språk 3 och helst även i Mod.språk 4.
    Har man inte ngt. godkänt betyg i moderna språk från grundskolan, kan man på gymnasiet börja med Moderna språk 1. Man kan på så sätt hinna läsa mod.språk 3 (under åk3) men läsa mod.språk 4 hinner man inte på gymnasiet (om man ej börjar på gymnasiet direkt på högre nivå i språk, på fortsättningskursen).
    ***
    Allmänt gäller
    Inom många olika yrken är det ett önskemål och ibland även ett krav att man kan ngt. språk, förutom svenska och engelska. Det är också oftast så att det är lättare att lära sig ett nytt språk om man börjar som ung. Ju äldre man blir, desto svårare (oftast) blir det att lära sig ett nytt språk.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    L.

    Liselotte