Mikael SYV på FrågaSYV

    Personligen har inte jag en sådan lista och jag tvivlar på att någon fullständig lista finns; SYV-ar kan finnas på skolor, på AF, inom olika projekt och det finns många olika typer av skolor också... Och ännu en aspekt är att de som är anställda som SYV har inte alltid SYV examen och de som har SYV examen kan jobba med ngt helt annat.

    Tips: >>>Gymnasieantagningskansliet Storstockholm borde ha en lista på grundskole-SYV och förhoppningsvis även på Gymnasie-SYV ... Men sedan finns det högskolor/universitet där studievägledare är ofta med SYV examen men inte alltid; och detsamma gäller folkhögskolorna, yrkeshögskolorna, KKU: konst-och kulturutbildningar, privata skolor...

    AF borde veta vem är anställda som Arbetsvägledare och de är ofta SYV i grunden.

    Där SYV är behöriga är ofta på företag som är underleverantörer till AF inom stöd och matchning -detta pga AF kräver det. Jag hoppas AF kan ge dig lista på SYV som är verksamma inom stöd och matchning ... Hör av dig och berätta hur det går med uppgifter om SYV -jag blev nyfiken själv... Någon fullständig lista tror jag inte du kommer att få fram, tyvärr ...:(

    Jag har frågat mina kollegor och fick nu svar att de inte heller har någon lista på SYV ... Tyvärr. Du får gärna höra av dig och berätta hur det går, om du lyckas få fram någon fullständig lista eller hur det går med att få fram några olika listor ... Det är en intressant fråga du ställer. Jag blev själv rätt nyfiken ... Undrar om Skatteverket (folkbokföringen) kan på ngt sätt hjälpa till.. En Annan fråga som har samband med den här frågan är om vilka adress-register man får föra och spara (för intern bruk, inom egna organisationer) och vilka av dem man får eller Måste lämna ut (vilka uppgifter är offentliga och vilka är sekretessbelagda); man får kika i PUL, personuppgiftslagen, och kanske behöver hjälp av några jurister för att förstå vad som gäller.

    Testa kontakta kommuner i Sthlm län, kommunerna borde veta vem de har anställt på SYV- tjänster men frågan är om de måste lämna in just en sådan uppgift eller inte. OBS ! Alla anställda på syv tjänster ej har syv examen.

    Lycka till!