My
    Hej!
    Jag undrar hur jag koverterar mina Svenska gymnasie betyg till det brittiska poängsystemet UCAS?

    Hur gör jag?

    Mvh My

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej My,
    jag har nu pratat med en sakkunnig på Universitets- och högskolerådet och med en annan sakkunnig - som jobbar på Skolverket. Och det är det jag fick fram:
    Universitet i Storbritannien "går inte så jättemycket" på betyg, utan gör antagning väldigt mycket "på" det personliga brevet och intervju. Dock ska man givetvis ha gymnasiala betyg och översätta dem till engelska, vilket man kan göra själv och be sin gymnasieskola eller sin f d gymnasieskola eller komvux att "godkänna"; eller så kan man anlita och själv bekosta en auktoriserad översättare.

    Många gymnasieskolor hjälper sina elever och f d elever genom att be engelskalärare att hjälpa till med översättning av gymnasiebetyg.

    --- på skolverkets hemsida finns det info som kanske blir till hjälp för dig, se gärna www.skolverket.se/bedomning/betyg/oversattning

    Den översättningen som man gjort själv eller som din skola har gjort - skickar du sedan dit det utländska universitetet hänvisar dig till. I varje land finns det en "organisation" som värderar utländska betyg - säger experten på UHR, universitets- och högskolerådet. Personal på det universitetet dit du vill söka måste kunna hänvisa till den "organisationen" vars bedömning/värdering de litar på.
    Söker du till ett Universitet i Storbritannien tänk på att lägga mycket "möda" på att skriva det personliga brevet (levnadsbeskrivning; personliga presentationen). Tänk också på att "brexit" kan påverka dig, men man vet inte riktigt hur. Vi befarar att det blir svårare och dyrare att som svensk läsa i Storbritannien pga "brexit".

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Vänligen

    Julia SYV

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej My, jag vill tipsa om www.sweisa.se - inspiration & information för de som är intresserade av utlandsstudier (bl a i Danmark, Storbritannien, Kanada, Tyskland, Kina, Frankrike & Australien); - på den sidan kan du bl a ladda ner en 30-sidor tjock Landsguide om högre studier i Storbritannien. Du kan också kontakta SISA>>> (Swedish International Students and Alumni) - en förening som hjälper svenskar (genom att förmedla kontakter) som har läst, läser nu eller i framtiden vill läsa utomlands.

    Studie- och yrkesvägledare