Kiwi

    Hej, finns det möjlighet att plugga koreansk på någon annan gymnasieskola än Cybergymnasiet i Stockholm? (Har det inte som modersmål)

    3 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! På https://www.fragasyv.se/info/Ovanligasprak samlar vi info om alla språk som klassas i Sverige som ”ovanliga” och som erbjuds på gymnasieskolorna i de olika svenska städer. Dock kan vi inte lova att listan är komplett och sedan beror det också på om tillräckligt antal elever väljer läsa det språket så att undervisningsgruppen kan formas.

    Studie- och yrkesvägledare
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick idag svar från Institutionen för Asien-, Mellanöstern- och Turkietstudier på
    Stockholms universitet.
    De känner inte till ngn annan gymnasieskola än Cybergymnasiet i Sthlm som skulle erbjuda undervisning i koreanska som Moderna språk men, för övrigt, svarar de så här:

     ... "jag föreslår att eleven läser det program hon/han är intresserad av, med ett annat språkval, och kommer till oss efter gymnasiet. Det är viktigare att man läser ett program som man har nytta av i längden, och inte bara väljer pga. vilka språk som går att läsa på skolan. Det är viktigt att ha goda kunskaper i engelska, när man ska läsa koreanska, eftersom kurslitteraturen endast finns på engelska, och många lärare bedriver undervisningen på engelska/koreanska, om de inte kan prata svenska.
    Mvh
    ____________________________________