M
    Hej!
    Min fråga är "Är det svårt att komma in på Korr"?
    Har 280 i Merit just nu och mitt mål är att höja det till 290 eller 300 denna terminen (går sista terminen i 9an)
    Hur väljer skolan vilka som kommer in och vilka som inte gör det?
    Är så sjukt stressad över att jag inte kommer komma in, och rädd för att jag kommer ha svårt att klara av gymnasiet om jag börjar ett "vanligt"
    "Rankas" min merit som låg eller hög just nu?
    Mvh
    /M?
    • Julia : Vilken utbildning på Korr söker du till? alltså, vilket program och inriktning?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej M,
    det enda som finns att "utgå ifrån" för att kunna svara på din fråga är att titta på hur antagningsgränsen varit förr; se drive.google.com/file/d - resultat av antagningen till Korr >> förra året.

    står det i tabellen, länk ovan. Till Ekonomiprogrammet kunde man - förra året - komma in med, som lägst 232,5 betygspoäng; till Humanistiska - med 200 betygspoäng; till Naturvet.pr - med 255 poäng; och till Samhällsvet.pr - med 240 betygspoäng.
    Om antagningsgränser ligger på samma nivå eller inte - är det ingen som vet; därför att eleverna konkurrerar om platser med sina betyg och hur många elever som kommer söka just till Korr till hösten 2019 och hur höga betyg de får i slutet av maj 2019, vet man inte på förhand.

    Vänligen och Lycka till!
    Julia

    Motsvarande "siffror" för året 2017 var

    Alltså, till Naturvet.programmet blev det lite lättare att komma in år 2018, jämfört med 2017; men till Samhällsvet.programmet blev det svårare att komma in: antagningsgräns där höjdes med 27,5 betygspoäng. Det är både slumpen och "trender" som spelar roll; om det blir "poppis" att söka till ex. just Humanistiska programmet och fler söker, kan antagningsgräns till just det programmet gå upp, men även hur många platser skolan kan "öppna" spelar också stor roll.
    Skolan försöker givetvis öppna så många platser som det är möjligt för att ta in så många elever som möligt.