Whitney
    Kostar det att läsa på universitetet, högskola, komvux och/eller folkhögskola? Och vad är skillnaden på dessa?
    • Milla : Självaste UNDERVISNING för en svensk medborgare eller en person med permanent uppehållstillstånd i Sverige är gratis på högskola/universitet, komvux och folkhögskola men man betalar själv för kurslitteratur och för vissa andra "saker", som t.ex kopieringskostnader, lunch på skolan (gäller ofta på folkhögskolor att man betalar för lunch varje dag /abonnemang/, även om man äter bara ibland), inskrivningsavgift finns på folkhögskolor /ca 400 kr/, på komvux kan man få betala för Prövningar - 500 kr/per prövning. Inom yrkeshögskola får vissa utbildningar ta ut Studerandeavgifter /och då kostar självaste undervisning i så fall/.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Självaste undervisningen är kostnadsfri för svenska medborgare och personer som har uppehållstillstånd. För utländska studerande får avgifter tas.

    Universitet & högskola är i praktiken samma sak. Universitet är en "finare högskola" kan man förenkla det till.

    Komvux = kommunal vuxenutbildningen och där kan man läsa kurser på grundskolenivå och på gymnasienivå (det är för vuxna som av någon anledning saknar kunskaper på grundskole- och/eller gymnasial nivå).

    Folkhögskola är det en svårare fråga att svara på. Det finns många olika folkhögskolor med många olika utbilningar. Oftast ligger de utbildningar på grundskole- och gymnasial nivå, men det finns också några utbilningar på eftergymnasial nivå - t.ex. Fritidsledarutbildningen som är på 2.5 år. Se info på folkhögskolornas gemensam hemsida: www.folkhogskola.nu

    Det finns ännu en utbildningsform som jag vill tipsa om - Yrkeshögskola, se på www.yhguiden.se

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA