Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elvin, så roligt att du vill bli min kollega!!!

    Ang. behörighet till SYV-programmet - så förstår jag att du läste på https://sisu.it.su.se/search/info/STYRK

    och det står att du måste ha - för särskild behörighet- godkänt betyg i Samhällskunskap A eller 1b.
    Om du har GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET till högskolestudier och godkänt betyg i Samhällskunskap A eller Samhk1b - då är du behörig.

    I Grundläggande behörighet kan dock eng 6 ingå; det beror på vilken sort utbildningsdokument man har, som bekräftar Grundläggande beh. Det är rätt krångligt... :)
    Om du har ett Slutbetyg - då behöver du inte läsa Engelska 6.
    Om du har examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram eller från komvux - då ingår eng 6 i det dokumentet med Godkänt betyg (i annat fall får man inte det dokumentet utfärdat).
    Men om man får examensbevis från ett yrkesprogram - då måste man läsa eng 6, för att man utan eng 6 - när man har EXAMENSBEVIS - saknar GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET.

    Vad har du för typ av dokument som bekräftar att du har Grundläggande behörighet?
    om du inte idag har grundläggande behörighet och läser mot examensbevis på komvux - då behöver du få godkänt betyg i eng 6.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte
    • : Hej tack så jättemycket för ditt svar❤ jag har en utländsk gymnasieutbildning så vad kan jag göra?
    • Liselotte : du måste få reda på om du har Grundläggande behörighet eller inte. Mitt råd är att du tar alla dina betyg till SYV på komvux och ber honom/henne ta reda på om du har Grundläggande behörighet; Du kan läsa Samhällskunskap 1b eller så kanske du inte behöver göra det pga dina utländska betyg kan ev bedömas omfatta samhällsk.1b. Inom svenska behöver du SAS 3 godkänt betyg och inom engelska - godkänt betyg i engelska 6. Dock, beroende på hur dina utländska gymnasiebetyg ser ut, kan de bedömas motsvara godkänt betyg i eng 6. Fick du någon bedömning/värdering av dina utländska gymnasiebetyg?