Yosef
    Hej. Jag vill plugga på Yrkeshögskola I framtiden och jag tänker på Kyl och värmepumptekniker. Men jag inte vet vad är krävs det står på hemsidan på Yrkeshögskola bara grundläggande behörighet. Jag läser svenska grundläggande 3 och engelska och matte. Frågan är kan ni förklara vad är krävs för att kunna följa yrket? Och vad är grundläggande behörighet?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Yosef,

    jag antar att det är den här Yrkeshögskoleutbildning: hermods-yrkeshogskola/kyl-och-varmepumpstekniker-hermods-orebro som du vill söka till. Och det stämmer i så fall att de står i utbildningsinfo att man för behörighet till den ska ha grundläggande behörighet till yrkeshögskolestudier. Den behörigheten kan man uppnå på väldigt många Olika sätt; var god läs på yhguiden.se/om-yrkeshogskolan/behörighet och yrkeshögskola kan även ta in obehöriga, därför vill jag råda dig att söka, oavsett vilken behörighet du har vid tiden av ansökan. Men kort kan man säga att Grundläggande behörighet till yrkeshögskoskola är "Gymnasiekompetens". Har man fullständig gymnasial utbildning och godkända betyg i svenska 3 (eller svenska som andraspråk 3) och i engelska (lägst godkänt betyg i kurs 5, men helst i kurs 6) - och gymnasial utbildning bör helst vara på 2 år eller längre... då har man, allmänt sett, Grundläggande behörighet till Yrkeshögskola.
    Men, pga yh kan göra undantag och ta in även obehöriga - råder jag dig att söka, oavsett vilken tidigare utbildning du har. Lycka till!
    L.

    Liselotte