Matilda

    Hej Jag har funderingar på att gå en ekonomisk högskoleutbildning efter gymnasiet. jag undrar hur viktigt det är med de extra meritpoängen och vad det är som krävs för att komma in på en sådan utbildning. är det viktigt med meritpoängen och topp betyg för att ha en chans att komma in på utbildningen? Är det hög konkurrens som det ser ut just nu?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda,

    det finns många olika Ekonomiska högskoleutbildningar.
    Du behöver få ut Examensbevis från gymnasiet; du behöver också ha godkända betyg i matematik 3 och samhällskunskap 1b.
    har du exam.bevis från ett yrkesprogram, måste du också ha godkända betyg i svenska 2,3 och eng6.

    i högskoleföreberdande examen ingår sv 2,3 och eng6 som godkända betyg.

    Sedan, deltar alla behöriga sökande i konkurrensen om utbildningsplats.

    Man kan konkurrera med betyg och med resultatet av högskoleprovet. Det är därför bra att även ha ett giltigt resultat av HP.
    Meritpoäng höjer meritvärde; det är inte obligatoriskt att ha meritpoäng, men de ger fördel i konkurrensen om utbildningsplats på de flesta svenska högskoleutbildningar.

    Vänligen
    Julia syv