Vendetta
    Hej, jag har fått F varningar i Kemi 1 och Matematik 1 vad ska jag göra?
    Jag tror att jag kommer att behöva ändra till ett annat linje men jag gillar bara natunatur. Och har inget intresse över de andra linjerna.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Areebah!

    Jättetråkigt att du fick F-varningar.

    Matte 1 är dessutom en kurs som man på alla program behöver ha godkänt betyg i för att uppfylla kraven för gymnasieexamen. Med F i Matte 1 kan man inte ut sitt Examensbevis.

    F-varning är inte F-betyg. Kan du läsa på mer, lägga mer tid på dina studier och ta hjälp av t.ex www.matteboken.se och/eller Räknestugorna som finns i 27 städer, som Mattecentrum driver? jag kan tipsa dig om våra bästa Tips om Studieteknik.

    Prata med lärare i kemi och i matte, fråga vad du kan göra för att uppnå godkänt betyg.

    Se också på www.framtid.se om du hittar ngt. yrke som du blir intresserad av & då kanske du finner motivation till att byta till ett yrkesprogram. På yrkesprogram läser man en lättre kurs - Matte 1a. Det är lättare att uppnå högre betyg i Matte 1a än i Matte 1c.

    Du kan givetvis fortsätta läsa även med F-betyg i Matte 1c och i Kemi 1 - men frågan är vad ska du med Studiebevis till, som du får i stället för Examensbevis? Du blir ju inte behörig att söka till högskola och du lär dig inget yrke på Naturvetenskapsprogrammet. Det blir svårt att få jobb utan yrkeskunskaper.

    Vi får fundera lite - du och jag, på var sitt håll, och så hörs vi framöver, OK?

    Jag lovar att hålla tummarna för dig! Bästa hälsningar

    ANNA

    Hej igen!

    att ändra inriktning inom Naturvetenskapsprogrammet skulle hjälpa men inte så mycket. Detta eftersom det på båda inriktningar på Naturvetenskapsprogrammet läses det avancerade matte-spåret, c-spår. Skillnaden mellan inriktningarna är att du slipper läsa matte 4 och Fysik 2, Kemi 2 och Biologi 2, men du slipper inte läsa Matte 1c, 2c och 3c och Fysik 1a och Kemi 1 - som läses som obligatoriska kurser på båda inriktningar på Naturvetenskapsprogrammet.

    Ska du byta - då är det bästa att byta till ett annat program, till exempel till ett yrkesprogram: El- och energiprogrammet, Restaurang- och livsmedelsprogrammet, Vård- och omsorgsprogrammet eller något annat av de yrkesprogrammen. Det tycker jag skulle gynna dig jättemycket. Då skulle du läsa det lättare spåret i matte -a-spår, slippa läsa kemi helt och lära dig ett yrke redan på gymnasiet. Då kan du få jobb direkt efter gymnasiet. Sedan kan man ju självklart plugga efter efter ett yrkesprogram - på yrkeshögskola eller på högskola.

    Kika gärna på de olika yrkesprogrammen som alla finns presenterade på www.gymnasieguiden.se

    Du får också gärna läsa på om olika yrken - det finns många presentationer på www.framtid.se

    De bristyrkena där behovet av utbildad arbetskraft är mycket stor är bland annat:

    Sjuksköterska

    Undersköterska

    Glasmästare

    Förskollärare

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    • : Hej!
    • : Tack för informationen! Dock undrar jag om mankommer att kunna komma in i läkarprogrammet om jag gör högskoleprovet genom genom att e.x plugga i natsam eller samsam?
    • : eller något annat program där det innehåller naturvetenskap , biologi eller kemi...
    • : Jag återkommer mer senare om jag kommer på något program som intresserar mig!
    • Anna : Det är nödvändigt att bli BEHÖRIG till en högskoleutbildning. Alla de kurser som man behöver för behörighet till Läkarprogrammet ingår som obligatoriska ENBART i Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap. Det finns ingen anledning att läsa på ett annat gymnasieprogram och försöka läsa de kurser som ingår i NA, natur - då det ej finns någon garanti på att få läsa dem. Vill man bli läkare är det Natur-natur som gäller eller så läser man ett annat program och kompletterar för behörighet sedan (på komvux eller genom prövningar). Vård- och omsorgsprogrammet är ett bra alternativ. Dock måste man vara beredd att komplettera för behörighet efter gymnasiet i så fall.
    • : Tack igen för informationen. Jag har funderat nu över om min lärare säger att jag behöver byta inriktning och då blir det nog natursam istället.
    • : Dock undrar jag då om man kommer in på program i universitetet efter det?
    • : Biomedecinanalytiker har jag börjar blivit intresserad över, jag skulle vilja ha mer information om det,hittade ingen specifik hemsida om den utbildningen.
    • : Men tror du att denna program kommer att vara väldigt lågt inom jobbbranschen i framtiden?
    • : Och vilka program inom natursam är bra och kommer vara väldigt användbart senare i framtiden...
    • Anna : jag kommer snart utöka mitt svar - besvara dina frågor. :)
    • : Hej igen! Jag har pratat med min mentor och har beslutat då att jag kommer istället att ändra till samhällskunskaps programmet, då det kommer att gå ett mycket bättre och lättare för matten etc. Dock har jag inte fått in bra info om programmet, alltså vad man kan plugga efter och hur arbetskraften ser ut inom programmet. Tack för hjälpen.
    • : Vilka är det om och jag väljer sambeteende vilka utbildningar kan man plugga vidare till?:)
    • Anna : Utförlig information om Samhällsvetenskapsprogrammet med dess tre inriktningar och med exempel på yrken/utbildningar - finns på http://www.gymnasieguiden.se/program/SA
    • : Tack så mycket!
    Läs alla kommentarer