Ella
    Hej!
    Sommaren 2015 gick jag klart Naturvetenskapslinjen utan fullständiga betyg. Jag vill nu gå komvux på distans för att få grundläggande behörighet och kunna studera programmering på högskola.

    Jag har godkänt i de ämnen som krävs för grundläggande behörighet (Engelska 5, Svenska 1 etc.) men har inte tillräckligt med poäng. Är det möjligt att ersätta en av de 100p kurserna som jag gick på Naturvetenskapsprogrammet (Kemi 1) med en annan valfri 100p kurs, eller måste jag välja samma kurser som jag gick på Naturvetenskapsprogrammet?

    Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ella,

    du behöver göra planering mot Examensbevis. Den planeringen gör du tillsammans med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    ***
    För Grundläggande behörighet måste det i ditt Examensbevis ingå även Engelska 6 med godkänt betyg och Svenska 2 och 3 eller SAS 2 och 3 med godkända betyg.
    Sedan är det också viktigt att veta vad för Särskild behörighet som krävs för just din utbildning på högskolenivå. Ex. om det är Civilingenjörsprogrammet inom datateknik du vill söka till - då kan det mycket väl krävas både Matte 4, Kemi 1 och Fysik 2 godkända betyg i.
    Men annars så kan du ta examen från naturvetenskapsprogrammet på komvux utan betyget i kemi 1, men du blir då inte behörig till de utbildningar som kräver att man har godkänt betyg i kemi 1.

    Du kan givetvis bara söka enskilda kurser på komvux och när du får betyg i dem hoppas på att det ska gå att sätta ihop till Examensbeviset; men det är mycket bättre att från början göra en studieplanering tillsammans med SYV på komvux.

    Bästa hälsningar

    ANNA