Maximilian
    Hej, jag har länge varit intresserada av att jobba på en skönhets klinik. Krävs de samma krav om man vill jobba med enkla ingrepp som tex läppförstoring att man måste plugga först till läkare sen ta de vidare att plugga till kirurg? Eller finns de en anna väg att ta

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Maximilian,
    Plastik-Kikurgi är specialisering inom kikurgi; och kikurg är i Sverige en Specialistläkare; dvs i grunden Läkare /utbildningen går via läkarprogrammet/.

    ang. läppförstoring
    Om det är en ren skönhetsingrepp och inte ex. rekonsruktiv kikurgi - då kanske man gör injektioner och inte kikurgiska ingrepp; och det är i så fall - i alla fall som det är idag - inte reglerat. I Sverige idag (sept 2018) får vem som helst ägna sig åt kosmetiska behandlingar.
    Om vem som får göra vad inom sjukvården - var god läs på den här sajten.

    Liselotte

    De sakkunniga på området tror att det kommer att bli förändringar och skönhetsbehandingarna kommer att regleras, men det är ännu oklart när och hur.
    Vi på fråga SYV rekommenderar att skaffa sig en stabil grund i form av en vård-utbildning, ex. sjuksköterskeprogrammet eller som lägst utbildning till specialistundersköterska (som ges inom Yrkeshögskola; behörighet till specialistundersköterskeutb. är utbildning till undersköterska).

    Allt fler skönhets-salonger väljer att uteslutande anställa endast personer som har vårdutbildning (i första hand läkare, i andra hand - sjuksköterskor och specialistundersköterskor).