Gabriel
    Hej!

    Jag är intresserad av brott och läran om brottet, och att kunna jobba med de som arbetsuppgifter hade varit otroligt intressant.
    Jag har varit inne på polis tidigare men är nu inne på kriminologi. Mina frågor är då
    Finns de jobb som kriminolog?
    Vad för typ av jobb finns det?
    Är man eftertraktad efter utbildning?
    3 årig kandidat är en ganska lång tid om det visar sig att man inte får jobb så lätt efter kandidat, osv?

    Jag har redan sökt på internet angående detta men får väldigt delade svar, åsikter och uppfattningar..
    vad är era erfarenheter och kunnande kring dessa frågor?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det vi vet om yrket Kriminolog, presenterar vi på framtid.se/yrke/kriminolog

    Förutom info på länken ovan: med vilken som helst tre-årig högskoleutbildning kan man få många olika jobb, ex. Utredare på en myndighet (ex på Försäkringskassan), som utbildningsadministratör, som arbetsförmedlare och som medarbetare i olika projekt.

    Som utbildad kriminolog, kan man med stor sannolikhet få undervisa på gymnasiet som obehörig lärare och med vissa kompletteringar kan man bli behörig lärare.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack.. nu blev jag bara mer förvirrad.. de dyker alltid upp något nytt haha