Ida
    Hej! Jag har aldrig vetat att det finns ett kriminologiprogrammså när jag upptäckte det blev jag överlycklig, jag undrar vad man behöver för att kunna söka och vad man kan jobba med tex ?

    Mvh,
    Ida

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Ida!

    Vad kul att du hittat en utbildning som du är intresserad av.

    framtid.se kan du läsa mer om yrket och vad du kan jobba med som Kriminolog.
    "En kriminolog stöttar polisen med teorier och expertis gällande förklaringar till särskilda händelser av brott och intresserar sig bland annat för frågor om brottslighetens orsaker och struktur samt dess variation över tid och rum, men också för effekter av olika typer av påföljder och åtgärder för att minska brottsligheten och öka tryggheten."

    För utbildningen till kriminolog t.ex. kriminologprogrammet Malmö (180hp - 3 år) så krävs förutom grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2, Matematik 2a / 2b / 2c.
    Söker du endast en kurs i Kriminologi (30hp en termin) så räcker grundläggande behörighet.

    Läs mer om behörighet>

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare