A
    Hej! I gymnasiet kristofferskolan i Sthlm så finns det en linje som heter: naturvetenskap inr Waldorf. Är det då natur natur? Och vad menas med Waldorf?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej A,
    när det är Särskild variant på en gymnasial utbildning, då får inriktningskurserna (på NA/naturvetenskap är det fysik2, kemi2, bioglogi2 och matematik4) bytas ut mot andra kurser, t.ex extetiska kurser i dans, musik, bild. Exakt vilka kurser som erbjuds i stället för inriktningskurser - är det olika från en gymnasieskola till en annan.

    Jag föreslår att du tar kontakt med personal på Kristofferskolan och kanske bokar ett Studiebesök eller prova-på dag, då du kan vara på skolan under en hel eller en halv skoldag och känna på hur det är att vara elev på just den skolan.

    Angående vad "Waldorf" är för någonting, så se gärna info på ex. yrkespresentationen Waldorflärare > där också många länkar finns till sidorna som har anknytning till det ämnet.

    • A : Tack så mycket för svaren! Men förstår fortfarande inte om det är som natur natur. Alltså kan jag bli läkare om jag går i naturvetenskap inr waldorf
    • Anna : Om du läser även kurserna - Fysik 2; Kemi 2; Biologi 2 och Matematik 4 och får godkända betyg i dem, och, för övrigt får Examen från ett högskoleförberedande gymnasieprogram - blir du BEHÖRIG även till Läkarprogrammet i Sverige; sedan konkurrerar alla behöriga sökande om plats. Du borde få möjlighet att läsa de kurser som krävs för behörighet till läkarprogrammet på Kristofferskolan; men för säkerhets skull, kontakta personal på just den skolan och ställ just den frågan - om behörighet till läkarprogrammet (alltså, om de ger möjlighet för alla elever, eller endast för dem som vill - läsa även fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4).
    • Studie- och yrkesvägledare :

      Hej igen A!

      Angående läkarprogrammet så blir du behörig till det om du går vårt naturprogram och väljer kurserna Fysik 2 och Matematik 4 som dina individuella val. Här ser du vilka kurser som ingår i våra program: http://kristofferskolan.se/wp-content/uploads/2016/04/poängplan2019-20png.png

      Hör gärna av dig om du har några fler frågor eller vill komma hit på en prova-på-dag!

      Vänliga hälsningar,
      Makz Bjuggfält
      SYV, Kristofferskolan