A
    Hej jag är intresserad av Kulturama gymnasiet, naturvetenskap bild. Jag har flera frågor också:

    Är det som att läsa natur natur eller natur Sam?

    När man ska skickar in antagningsproven (på ritningar) så har de skrivit 3 olika ritningar som man ska rita och måla, ska man välja en ellermpste man skicka in alla tre alternativ?

    Hur räknar juryn poängen till antagningsprovet? Jag förstod inte riktigt när jag läste det.

    Tack för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej A,

    Kulturama >> har besöksdagar (26 april finns det möjlighet att besöka Natur/bild utb. på den skolan; För mer info och anmälan - var god gå in på kulturama.se ) och öppet hus den 27 april 2019. Det bästa du kan göra för att få rätt svar på dina frågor om just den skolan är att du går på öppet hus och ställer frågorna till personal på skolan direkt, för att Vem kan bättre svara om en viss skola än just personal som jobbar på den skolan? :)

    Allmänt gäller - när det är särskild variant på gymnasiet, då får gymnasieskola byta ut inriktningskurser mot andra, ofta estetiska kurser; Vilka de Inriktningskurserna (och andra kurser) på NA är - kan du se i Programplanen för NA >>> men exakt vilka kurser just en viss gymnasieskola byter ut och om elever ändå kan läsa alla eller några av de kurser som valbara (t.ex inom Programfördjupningen) - måste man söka svar hos personal på den specifika skolan, för att det finns inga generella bestämmelser om, utan varje skola bestämmer själv (och kan också ändra sig framöver, ex. planera för ett visst upplägg, men sedan bli tvungen att ändra... ).

    För att ladda ner poängplan för Särskild variant NA/bild på just Kulturama - var god gå in på kulturama.se/gymnasium/program/natuvetenskapsprogrammet/variant-bild och längre ner på sidan ser du tryck på den röda pilen, men inte i detta svar, utan på kulturamas hemsida. :)

    Vad jag kan utläsa från Poängplanen på Kulturamas NA/bild så är det inriktning "naturvetenskap & samhälle" och som inriktningskurserna läser man

    där Biologi 2 är "en kurs inom naturvetenskap", som på inr. Samhälle på NA ingår, men där för att uppfylla kraven för examensbevis, behöver inte vara just biologi 2 utan kan vara "någon natur.vet.kurs", men just på den utb. på Kulturama läser man just Biologi 2.
    För att det skulle vara motsvarande inr.Naturvetenskap, fattas i så fall Kemi2, Fysik2 och Matematik4.

    • A : Tack för svaren! Jag hittar inte kulturamas naturvetenskaps poängplan, kan du snälla länka den till mig☺️
    • Anna :

      Här >>> är det generella programplanen för NA som gäller allmänt, för alla skolor - sedan får de gymnasieskolorna som av Skolverket fick köra SÄRSKILD VARIANT, byta ut inriktningskurser mot andra kurser.

    • Anna : Poängplan för just NA/bild på kulturama finns att ladda ner som Pdf.fil - gå in på https://www.kulturama.se/gymnasium/program/natuvetenskapsprogrammet/variant-bild/ och längre ner på sidan finns det "ladda ner som Pdf".
    • Anna : Se också den andra utökningen av mitt tidigare svar, ovan. :)
    • A : Tack så mycket!
    Läs alla kommentarer