MI
    1) Din reservplats i den här urvalsgruppen är:  23

    Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 7

    Som ni ser så är det två olika universitet som jag hamnat som reserv...:/

    2) Betyg gymnasiet direkt gruppen (BI)

    Din reservplats i den här urvalsgruppen är:  66

    Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 21

    Hej!
    Jag fick de här svar från de 2 olika universitet förra veckan i fredag, och undrar hur stor är chansen att komma in speciellt nu i år,? Eftersom attt jag hade plannerat att jag skulle komma in jenuari 2018, så har jag börjat att få panik nu

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Tråkigt att du inte kom in, inte blev antagen. Svårt att säga om du kommer in från reserv eller inte. Ärligt talat, är chansen inte stor utifrån de uppgifter du uppger i din fråga.

    Det är inte mycket du kan göra, förutom ha tålamod, vänta och hoppas och hålla tummarna! Sök jobb. Sök också andra utbildningar. Och om du nu inte kommer in, försök höja ditt meritvärde t.ex genom prövningar. Gör också högskoleprovet. Om du redan gjort HP, gör det en gång till - till våren.

    Det som ändå är bra, att du är BEHÖRIG. Skulle du inte vara behörig, skulle du inte placeras som reserv. Då har du nu i alla fall behörighet till de utbildningar som du är intresserad av.
    Se också om samma eller liknande utbildningar erbjuds på fler orter till hösten och sök till alla orter. För varje ny alternativ i din ansökan har du en ny chans att komma in och få en utbildningsplats.

    LYCKA TILL
    Vi håller tummarna för dig!

    L.

    Liselotte
    • : Hej igen!
    • : Är det så att chansen är inte så stor att komma in nu i år? Eller överhuvudtaget även till 2:antagningsbekedet också? Skulle verkligen också vilja om du kan förklara lite djupare om hur det funkar alltså vad är det som avgör att jag inte har stor chans i det jag skickat tidigare? :)
    • Julia : Det är rätt många som har reservplats innan dig. Det är Reserv nr.1 som först får frågan om hen vill ta platsen om någon av de Antagna tackar Nej. Först måste någon av de som är Antagna, som fick plats - tacka nej till sin plats; det händer av olika anledningar att folk tackar Nej till sina studieplatser (ex. kanske man fick jobb och vill jobba i stället... eller så kommer man in på ett av sina högre prioriterade alternativ och lämnar den här platsen "till förfogande") - hur många som kommer att tacka Nej av de antagning just på Din utbildnig är det ingen som vet. Sedan OM NÅGON/NÅGRA tackar Nej, kommer Reserv 1 få möjlighet att ta plats. Tar hen platsen, då finns det återigen ingen plats. Du finns rätt långt in i kön, kan man säga... skulle du haft reservplats 3 skulle jag sagt att du har god chans.