Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Fredde!
    Oftast har kurator Socionomutbildning som grund, dvs utbildning från socionomprogrammet som man sedan läser påbyggnadsutbidlningar efter...

    Men kurator är inte ett av de Reglerade yrken*** och arbetsgivaren får anställa vem hen vill. Problemet är att det ser ut som att arbetsgivaren vill anställa socionomer med påbyggnadsutbildningar och rätt arbetslivserfarenhet på Kurators-tjänster.
    Ser man i jobb-annonserna, står det oftast på Kuratorstjänster att kravet är Socionomprogrammet + påbyggnadsutbildning + några års arbetslivserfarenhet.
    Det går dock säkert hitta några som jobbar som kurator med andra utbildningar i grunden än socionomprogrammet, men det är ett undantag.
    Kika gärna på framtid.se/yrke/kurator och framtid.se/yrke/skolkurator.

    OBS! *** Regeringen har beslutat att införa legitimation för kuratorer inom häslo- och sjukvården. Var god se regeringen.se/pressmeddelanden/2018/06/legitimation-ska-inforas-for-kuratorer-inom-halso--och-sjukvarden.