amanda
    Hej,
    Mitt mål är att bli utbildad kriminolog. Jag har sökt till kriminologiprogrammet till hösten men undrar nu över kriminologikurser. Kan man sätta ihop kurser för att få ut samma examen som om man skulle gå kriminologiprogramet? Har sett att Stockholms universitet har Kriminologi I, Kriminologi II och Kriminologi III. Skulle det isåfall ge mig en examen som utbildad kriminolog, om jag läser alla 3?

    Hur som helst, min fråga i enkelhet är ifall jag kan få ut lika examen om jag pluggar kurser istället för program? Vilka kurser ska jag isåfall söka för att bli utbildad kriminolog?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,

    vad är "utbildad kriminolog" kan man diskutera... för att kriminolog är inte ett reglerat yrke och därför kan bli kriminolog med rätt så olika utbildningar "i bagaget";
    kriminologiprogrammen  - är en väg att gå;
    en annan är att försöka få ut Kandidatexamen med huvudämne "kriminologi" och i så fall behöver du läsa Kriminologi 1, 2 och 3 och få de 90 godkända högskolepoäng + ännu 90 hp andra högskolestudier, inklusive "kandidatkurs"/kandidatuppsats (ett självständigt arbete på minst 15 högskolepoäng, som motsvarar en halv termin på heltid - eller en hel termin på halvtid). Vilka "andra kurser" som kan ingå i kandidatexamen, förutom 90 hp i huvudämnet är det det lärosäte, där man tar ut kandidatexamen, som bestämmer.
    Vänligen

    ANNA

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    kika gärna även på yrkespresentation Beteendevetare>>; det kan finnas ett antal olika beteendevetenskapliga program med inriktning kriminologi. Beteendevetare som läst en del kriminologi, även om det kanske inte är hennes huvudämne - ändå kan kallas för och jobba som kriminolog; det finns exempel på det i arbetslivet.

    Vänligen
    Julia syv