Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'urvalsgrupp' (178 st.)

    • Teknisten

      Räknas extra merit med i BII?

      Hej! Jag har läst färdigt teknikprogrammet och vill söka till sjuksköterska programmet men jag saknar naturkunskap 2 för att vara behörig. Mitt BI är 18, inkluderat med mina 2,5 extra merit. Spanska 4 är lagd som utökad. Min fråga är om jag behåller mina 2,5 extra meriter, och om jag sänks i...

      Milla : : Hej!Svar på din fråga beror på hur högt betyg du får i Naturkunskap 2 eller i Biologi 1 för att betyget i den kursen kommer räknas in i ditt snitt/jämförelsetal. Meritpoängen... Läs hela svaret
    • Tstar

      Urvalsgrupp I & II?

      Hej! Jag läste ekonomiprogrammet i gymnasiet. Jag gick ut med utökat program (2700). Nu går jag tekniskt basår på KTH. Jag skulle vilja ha så goda chanser att komma in till hösten som möjligt & undrar därav hur det funkar med dessa...

      Milla : : Hej,du kan inte prövas i BI, oavsett om du höjer - genom prövningar eller på andra sätt - ditt meritvärde från gymnasiet. Förklaring: på de betygen som finns i ditt examensbevis från... Läs hela svaret
    • Liss82

      Antagning till universitet?

      Hej! När man söker till universitet och har gjort högskoleprovet, kan man komma in med ett bra högskoleprovresultat men inte så bra merit? Jag har just nu tillräckligt högt resultat på högskoleprov för att komma in på programmet jag...

      Milla : : Hej, jo, man kan komma in på en högskole-universitetsutbildning i HP-urvalsgruppen även om man har lågt meritvärde (för lågt för att vinna i konkurrensen i betygsurvalet). Antagning... Läs hela svaret
    • Wilma1414

      Hur fungerar b1 och b2 vid ansökan till olika universitet?

      Hej! ☺️ Jag har en fråga kring ansökan till universitet gällande b1 och b2 grupperna! Jag vill söka Politices Kandidatprogram i Uppsala hösten 2024. Varav jag nu läser till Matte3b för behörighet. Därav söker jag endast i b2 gruppen, samt ska...

      Milla : : Hej,om du inte behövde komplettera för behörighet, prövas du i BI, direktgruppen (med meritvärde uträknat på betygen i ditt examensbevis från gymnasiet eller... Läs hela svaret
    • Mano

      använda gymnasiebetyg istället för prövningsbetygen?

      Under gymnasiet fick jag C i både Biologi 1 och Biologi 2, men när jag sedan gjorde prövning på Komvux för båda ämnena fick jag ett resultat som var lägre än C. Kan jag använda mina gymnasiebetyg där jag har C istället för...

      Milla : : Hej,om man har flera olika betyg i samma kurs, så gäller det högre betyget. I vilka urvalsgrupper man prövas vid ansökan till svenska högskoleutbildningar är det Antagning.se som bestämmer. 
    • Viktor

      Vilken urvalsgrupp tillhör jag?

      Jag gick aldrig i gymnasiet men läser upp hela gymnasiet via komvux och läser det samhällsvetenskapliga programmet. Jag har börjat kolla på universitet och hur ansökandet fungerar. Min fråga är: Vilken urvalsgrupp tillhör jag då jag har läst alla gymnasiala kurser på komvux? Jag ser...

      Milla : : Hej! Om du inom ditt komvuxexamen kommer ha alla kurser som krävs för behörighet då kommer du vid ansökan till universitet prövas i direktgruppen, BI.
    • Emma-Maria

      Hamnar jag i BII om jag tar ett test för behörighet i Engelska 6?

      Hej! Jag är norska och pluggar nu "realfag" på gymnasiet i Norge (motsvarar naturvetenskap) och siktar på att ansöka till läkarprogrammet i Sverige. I Norge är ämnet som motsvarar engelska 6 på programmet som motsvarar hum. Jag kommer...

      Milla : : Hej!Ställ din fråga till Info Norden: här är snabblänk till deras webbplats: norden.org/sv/info-norden/hogre-utbildning-i-sverige Du kan också... Läs hela svaret
    • Elev

      Första och andra urval?

      Om jag tackar ja till mitt andra urval finns det fortfarande chans att jag kommer in på mitt första som urval eller ska jag avstå från att tacka ja? Alltså om jag tackar ja till mitt andra andrahandsval kommer min reservplats från första valet att...

      Milla : : Hej,jag gissar på att din fråga gäller ansökan till svenska högskole-universitetsutbildningar. Om det stämmer, då råder jag dig läsa information... Läs hela svaret
    • Gh.

      Vilken urvalsgrupp tillhör jag ?

      Hej! Jag fick ett godkänt resultat på det grundläggande behörighetsprovet. Jag har också godkända betyg från komvux på gymnasienivå i: Matematik 1c, 2c och 3c Engelska 5, 6 och 7 Naturkunskap 1b Svenska 1, 2 och 3 Information och kommunikation 1 Programmering 1 och 2 Kemi 1 Fysik...

      Milla : : Hej!om du inte har fullständig gymnasial utbildning och är behörig endast på resultatet av det behörighetsgivande provet, då prövas du endast i HP-urvalet (resultat från... Läs hela svaret
    • Fabian

      Behörighet och urvalsgrupper?

      Hej jag läste samhälle under gymnasiet och valde till att läsa matematik 3b. Tyvärr så fick jag inte godkänt i kursen och behövde läsa upp den på komvux. Jag antar alltså då att jag bara kommer in i BII gruppen när jag söker...

      Anna: : Hej Fabian,om du söker till högskoleutbildning som för särskild behörighet kräver matematik 3, då prövas du endast i BII. Men om du söker till utbildning som kräver lägre... Läs hela svaret
    • Elias

      Vad kan jag göra för att höja meriten under en termin?

      Hej, Jag vill söka ett program men den hade 17.83 i merit förra höstterminen och 1.15 högskoleprov. Min merit ligger på 14, verkar nästan omöjligt att komma in. Jag tänker göra högskoleprovet, men vet inte jag kommer då kunna konkurrera med andra sökande men denna merit, kommer det...

      Anna: : Hejsan,du kan definitivt både göra högskoleprovet och samtidigt försöka höja ditt meritvärde. Med resultat från högskoleprovet kommer du prövas i... Läs hela svaret
    • kozzi

      Urval 1 och 2, reserv?

      Hej, jag undrar vad det är som bestämmer hur många som kommer in på urval 1, det verkar variera från år till år väldigt mycket? Vad händer om man är på en reservplats och någon annan har samma resultat, exempelvis att man...

      Anna: : Hej Kozzi, du får bäst svar på frågorna du ställer nu av Antagning.se som administrerar antagning till svenska högskole- ochUniversitetsutbildningar. FRåGA SYV jobbar inte med antagning till... Läs hela svaret
    • Elev

      Högskoleprovet?

      Hej, är det inte ett krav på att alla universitet ska ta emot hp ansökande. När jag söker upp antagningspoänger i antagning.se finns det många universitet som inte tar emot sökande med högskoleprov. Varför är det så? Jag undrar...

      Liselotte: : Hejsan,på Jönköpings universitets hemsida/webbplats (just där de berättar om den utbildningen som du nämner i din fråga) läser man bland annat följande: "65 procent av platserna... Läs hela svaret
    • Lina

      Har läst till kurser men ångrar mitt program till ett jag är behörig?

      Hej! Om jag bestämmer mig efter gymnasiet att läsa till kurser för att bli behörig till tandläkarprogrammet och redan läst kurserna på komvux men sedan ångrar mig och söker in till något jag redan är behörig till med Gymnasie...

      Anna: : Hej Lina,kurser som du läser efter det att du fick ditt examensbevis från gymnasiet (betyg i de kurserna) kommer räknas in i ditt meritvärde endast om kurser... Läs hela svaret
    • Elev

      Vilket grupp man hamnar?

      I vilket grupp man hamnar ( B1 eller B2) om man har gjort prövning under gymnasiem , inte efter?

      Mikael: : Hej, om prövning gjordes och betyg sattes senast samma datum som examensbevis blev utfärdat då är det inte en komplettering och du bör prövas i BI, direktgruppen.

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga