Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31651 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'betygspoäng' (98 st.)
-
Jag ska byta gymnasium och undrar vilka meritpoäng de kommer använda?
Hej! Just nu går jag första året i frisör på gymnasiet, men jag har ångrat mig och tappat helt intresset för frisör. Jag vill byta gymnasium men kan inte göra det förens vår terminen är slut. Jag har tänk att ansöka...
Hej!du kommer konkurrera om utbildningsplats till årskurs 1 på gymnasiet med de betygen som finns i ditt Slutbetyg från grundskolan. Gymnasieantagningskansliet kommer... Läs hela svaret -
Fel betyg i HT 9an betygen för motivation?
Får en lärare sätta lägre betyg än vad man egentligen fick för motivation till nästa termin? Detta är i HT i 9an så det är ändå dom preliminära betygen.
Hej,betygssättningen är lärarens kompetens. Jag är SYV, studie- och yrkesvägledare och sätter inte några betyg och har inte fått utbildning i betygssättningen. Du... Läs hela svaret -
Hur kan modersmålsbetyg påverka gymnasieantagning?
Hur kan modersmålsbetyg påverka gymnasieantagning?
Hej!Tips! Läs gärna på gymnasieguiden.se/informeras/räkna-ut-betygspoäng Det är 16 stycken högsta betyg från Grundskolan som bidrar till den... Läs hela svaret -
Hur kan modersmålsbetyg påverka gymnasieantagning?
Hur kan modersmålsbetyg påverka gymnasieantagning?
Hej och tack för din fråga om modersmålsbetyget i samband med gymnasieansökan!Du får gärna läsa en kort sammanfattning... Läs hela svaret -
Vilka ämnen läser man i nian?
jag har en elev som går i nian och vill höja sitt betyg i teknik men är osäker på om man läser detta i nian. jag antog att man fortsatte läsa bild, engelska, hemkunskap, idrott, matte, musik, biologi, fysik, kemi, geografi, historia, religion,...
Hej Lovisa!Vad gäller ämnet Teknik på grundskolan, så hände följande: Skolverket föreslagit och regeringen har beslutat om reviderade kursplaner för grundskolan att gälla... Läs hela svaret -
Färdighetsprov och poäng?
Hej! Om min dotter idag fått besked från Gymnasieantagningen ang ett färdighetsprov och det visar att hon fått 0 poäng. Har hon då helt misslyckats med sitt prov eller vad säger det?
Hej Camilla!Du måste ställa din fråga till de som satt poängen. För mig låter det som att man får "noll"poäng om man ej gjorde provet alls, eller inte uppfyllt villkoren -... Läs hela svaret -
Läsa upp betyg åk 9?
Hej! Mitt barn går nu i åk 8 och är väldigt fokuserad vid att få bra betyg i allt. Vilket ju inte är realistiskt. Vi har pratat om att sänka krav men inget funkar. Jag undrar nu vilka möjligheter hon har att få en prövning om något...
Hej L!Att komma in på gymnasiet är första steget; sedan ska eleven klara av gymnasiestudier i 3 år och få godkända betyg i kurserna, för att annars uppfyller hen inte kraven för examensbevis.... Läs hela svaret -
Hur ska mina betyg se ut för att komma in på Nobelgymnasiet Frisör?
Jag vill väldigt gärna veta hur mina betyg och meritpoäng ska se ut när jag går ut nian, just nu går jag i andra terminen i 8:an. Men jag skulle vilja börja förbereda mig redan nu och skulle väldig gärna vilja veta hur det måste se ut...
Hej Natalia,antagningsgränserna åker upp och ner. De ändras på grund av olika omständigheter: hur många platser som erbjuds på utbildningen (vilket... Läs hela svaret -
Obehörig på gymnasievalet?
Hej! Jag har gjort mitt gymnasieval och är obehörig det vill säga att det står nej. Jag har f på samhälle och vill gå in i samhälle. Är det lugnt att det står obehörig denna termin. Om jag fixar det nästa termin blir det...
Hej Maja,antagning till gymnasiet görs på de betygen du får in i ditt slutbetyg från grundskolan. I de ämnen där man får betyg även på vårterminen i årskurs9, går... Läs hela svaret -
Vem har företräde?
Hej! Det är snart dags för den preliminära gymnasieantagningen, och jag kommer att söka till ett par gymnasieskolor, så min fråga är: om jag har t.ex sökt NA på skola 2 som sistahandsval och en annan har haft samma skola och linje på sitt...
Hej Calle,eleven med högre meritvärde/betygspoängen har företräde, även om hen hade den utbildningen (skola och program) som sitt femtonde val eller 20-de... förutsatt att eleven inte kom in på... Läs hela svaret -
Lägsta antagningsgtänsen?
Kommer man in på sitt första gymnasieval om man har lägre meritvärde än det lägsta antagningsgtänsen? Och vad menas med medel meritvärde och den lägsta meriten? Vad e skillnad på dessa två? Om man typ har merit 225 och det krävs...
Hej Lea; konkurrens om gymnasieplats fungerar så att alla Behöriga sökande rangordnas (som nummer 1 skrivs in den eleven som har högst antal Betygspoäng/meritvärde av alla som sökt just den... Läs hela svaret -
har modersmål betydelse för gymnasieansökan?
Undrar följande: Om man haft modersmål t o m årskurs 8 får man då tillgodoräkna sig det i gymnasieansökan. Betyg från åk 9 i modersmål saknas alltså.
Hej Gun, det är de betygen som eleven kommer ha i sitt SLUTBETYG från grundskolan som spelar roll för antagning till gymnasiet. Av alla de betygen som finns med i Slutbetyget räknas de 16... Läs hela svaret -
Antagningspoäng?
Vilka meriter krävde Hvitfeldtska för 2020? Det står olika på olika sidor.
Hej Lukas, jag rekommenderar att du i första hand litar på siffrorna vad gäller antagningsstatistik på gymnasieantagningens sida, Hvitfeldtska ligger i Gbg: för Göteborg är gymnasieantagningswebbplats... Läs hela svaret -
Medelantagning till gymnasium?
Hej! Jag går i 9:an och undrar lite kring meritpoängen för hvitfeldska. År 2020 var medelantagningen runt 285 merit för ekonomi och det ändras ju såklart år efter år men hur stor chans är det att jag hade kommit in om jag har mellan...
Hej Lukas,hvitfeldtska-gymnasiet kommer ha digitalt öppet hus den 23 jan 2021, jag råder dig att delta och även ställa din fråga till personal på skolan. Om du med "medelantagningen"... Läs hela svaret -
Varför har estet så höga meritpoäng, jag såg att teater hade 620 poän?
Varför har estet inriktning teater typ 620 antagningsgräns, när det högsta man kan ha är 340?
Hej,om antagningsgräns till en gymnasial utbildning överstiger 340 betyder det att antagningsgprover, auditions, uppspelningar eller dylikt har användts och då... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga