Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31844 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'affärsutveckling' (6 st.)
-
Hur kan jag bli projektledare inom marknadsföring?
Finns det ett sätt för mig att bli projekt ledare inom marknadsföring eller affärsutvecklare när jag inte har matte 2 (vill inte plugga det heller mycket svårt) . Hur går jag tillväga isåfall att söka hur gör man o vart finns det.?
Hej!Det finns ingen specifik utbildning som direkt leder till ett jobb som projektledare inom marknadsföring eller affärsutveckling utan att kräva högre kunskaper i matematik än endast matematik 1, och som... Läs hela svaret -
Jobba med företagsutveckling - hur?
Hej! Hur går jag tillväga för att jobba som företags/affärsutvecklare och finns det en utbildning som ej är på kandidatnivå för detta (gärna under 3 års tid)?
Hejsan,de yrken som du är intresserad av är - i alla fall i Sverige - icke-reglerade; det betyder att inga strikta krav finns på vilken utbildning man behöver för att kunna få jobb eller... Läs hela svaret -
Affärsuteckling och entreprenörskap liknande utbildning ? Chalmers?
Liknande utbildning som affärsutveckling Chalmers?
Hej Alvin!kika på den långa listan av utbildningar på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=Affärsutveckling - det finns många små kurser som i sitt namn har... Läs hela svaret -
Liknande Affärsutveckling och entreprenörskap inom byggteknik?
Hej, jag funderar på att läsa AFFÄRSUTVECKLING OCH ENTREPRENÖRSKAP INOM BYGGTEKNIK vid Chalmers tekniska högskola men undrar om det finns en liknande högskoleutbildning i nån annan högskola/universitet? Sen undrar jag också vad som menas med...
Hej Yasmin,om du menar det här programmet på Chalmers, så står det om den utbildningen, bland annat följande: "Affärsutveckling och entreprenörskap inom... Läs hela svaret -
Vilken utbildning har man bäst förutsättningar att få jobb inom?
Hej! Jag kikar på två utbildningar som båda intresserar mig. Den ena är KYH i Malmö Affärsutveckling Digital Handel, den andra är Juridisk Assistent/ Paralegal i Malmö. Jag undrar om du har några tips att välja mellan dessa? Tänker Juridisk Assistent finns inte risken att artificiell...
Hej Ida, du kan söka till båda de utbildningar och till många fler yrkeshögskoleutbildningar samtidigt. Och du behöver inte prioritera. Du söker till varje yh... Läs hela svaret -
Förfråga Utbildning?
Jag fundera på att studera affärsutveckling med inriktning på Ekonomi. Hur ser det att kunna språk som Mandarin? Hur ser marknaden ut är man för gammal att byta yrke vid den här åldern? Förutom Högskolutbildning, finns det någon utbildning som är kortare.
Hej Richard, kortare utbildningar som leder "raka vägen" till jobb finns inom yrkeshögskola.Se några... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga