Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31852 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'prioriteringsordning på högskolealternativ' (10 st.)
-
Hur byter man universitet?
Hej. Jag går på ekonomiprogrammet på GU nu och började HT23 men vill byta till annat universitet som har start VT24, vilket innebär att jag behöver gå om termin 1. Jag har redan sökt via antagning.se men jag undrar om jag behöver hoppa av...
Hej!Jag vill råda dig att kontakta Antagning.se - du kan t.ex ringa på vardagar kl.9-16 på tel.nr 0771-550720. Du bör kunna söka och konkurrera om plats på en ny utbildning även om du nu... Läs hela svaret -
Blir andra utbildningarna struken?
Hej Har ansökt till 4 utbildningar men nu går inte att ändra prioteringen. Är det sant att om man blir antagen på den första utbildningen så blir andra utbildningarna struken? Känner mig att jag kan bli antagen på de fyra utbildningarna...
Hej Ziba,jag förstår det som så att din fråga gäller din ansökan om svenska högskole-universitetsutbildningar. I så fall får du bäst (mest aktuellt) svar från... Läs hela svaret -
Placeringskö, radering?
Hej jag har en fråga. Jag har kommit fram till jag vill läsa basår i höst i Umeå men jag har den på 2:a plats, jag har fundering om jag tar bort första handsvalet kommer mitt andrahandsval att räknas som förstahandsval då? Jag litar...
Hej Ludvig!Eftersom det är Antagning.se som administrerar antagning till Svenska Högskole-/universitetsutbildningar då är det bäst att få svar från dem, detta eftersom att oavsett vad jag eller ngn... Läs hela svaret -
Rangordningens exakta påverkan på antagningsprocessen?
Hej! Om jag inte kommer in på mitt toppval och istället hamnar på ett gränsfall i mitt andrahandsval med någon med exakt samma meriter, enda skillnaden att de/den personen hade mitt andrahandsval som toppval, kommer de komma in då enbart på grund av att...
Hej,så vitt jag vet (som inte direkt jobbar med antagning till högskoleutbildningar), så ska det inte spela roll om du sökte till utbildningen i andra hand (och din konkurrent - i... Läs hela svaret -
Hur söker man till ett program och kurs samtidigt?
Hejsan! Jag är intresserad av att börja ett universitet program och vill dessutom läsa en kurs på distans hur gör jag? Jag är medveten att jag kan läsa max 45hp per termin, kan man lägga kursen på sista plats när man rangordnar och komma in...
Hej Kalle!både kurser och program kan gå på heltid eller på deltid (t.ex på halvtid). Om ditt program går på heltid, måste kursen på max halvtid annars... Läs hela svaret -
Placering i antagning?
Jag har sökt 3 utbildningar till i vår men har placerat dom i ogenomtänkt ordning. Jag vill helst komma in på den 3:e i mitt val men har råkat placera den på just 3:e plats. Min fråga är om jag radera ansökan på de översta 2 nu...
Hej Ludvig, om din fråga gäller ansökan till svenska högskoleutbildningar - vänd dig i så fall med din fråga till www.antagning.se som administrerar ansökan/anmälan till just... Läs hela svaret -
Påverkar ordningen på mina ansökningar chansen att komma in?
Hej! Har man större chans att komma in på en universitetsutbildning om man är första hands sökande? Har förstahandssökare (till skillnad från andrahandssökare) förtur att komma in på en utbildning för att de är...
Hej!du skriver tyvärr inte till vilka utbildningar (inom vilken skolform) som din fråga gäller.Om jag gör en gissning att din fråga gäller ansökan till... Läs hela svaret -
Ändra prioriteringsordning efter första urvalet?
Hej! Jag undrar om man efter första urvalet har möjlighet att ändra sin prioriteringsordning på de valen man har gjort till universitetsstudier & hur detta i så fall skulle påverka min chans att komma in på de olika utbildningarna. Jag tänker...
Hej Jacob, du får gärna ringa till Antagning.se*** - de har öppet till midnatt idag, den 15 april 2020 pga det är sista dag för att göra anmälan. Eftersom det är... Läs hela svaret -
Första handsval?
Hej! Jag har en fråga angående högskolan. När man söker till ett särskilt program så väljer man ju vad man vill ha som sitt första handsval, men om vi säger att jag söker till exempel till läkarlinjen och väljer det som mitt första handsval, men att andra med högre gymnasiepoäng än mig söker...
Hejsan,jag jobbar ju inte med administration kring antagning till högskoleutbildningar; det gär Antagning.se och du kan med fördel ställa din fråga till dem. Men om man tänker logiskt, så borde det vara... Läs hela svaret -
En fråga angående antagningen till högskola?
Hej, jag har en fråga angående antagningen till högskola. Om man har fått reservplats på både sitt 1:a val och sitt 3:e val. Men har önskan att komma in på det 1:a men uppropet till det första är 1 dag efter det 3:e, det jag undrar är om man får plats och tackar ja till det 3:e har jag ändå...
Hej Leif,om man tänker logiskt, så borde det vara som du beskriver i din fråga - att man borde tacka ja och påbörja utbildning på alternativet nr.3 men ändå stå... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga