Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31862 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'yrken' (159 st.)
-
är man behörig för ALLT om man går naturvetenskapsprogrammet?
Hej! Min fråga är ju i princip vad som står på rubriken. Är man behörig till i princip allt om man går natur?
Hejsan,det är omöjligt att bli behörig till "allt". Det finns uppskattningsvis cirka 8.000 olika yrken och det finns ingen möjlighet att bli behörig till alla... Läs hela svaret -
Byta utbildning på komvux?
Hur funkar det pluggar på komvux barn och fritidsprogrammet har pluggat halva tiden av utbildning, men börjar känna nu att jag vill byta! Kan jag avbryta på den skolan jag är på nu och byta till Transport tex eller hur funkar detta?
ska nämligen...
Hej,jag tycker du får göra ansökan men (så länge) fortsätter läsa på den utbildningen där du läser nu. Du får först se om du kommer in, blir antagen till den andra... Läs hela svaret -
Vilka jobb och vilken lön för en socionom med masterexamen?
Hej, vad kan man jobba som om man tar en masterexamen på socionomprogrammet? Och hur hög är lönen för en socionom med en masterexamen?
Hej,det vi vet om Socionomyrken berättar vi om i presentationen på framtid.se/yrke/socionomyrken Socionomexamen får man (i alla fall som det är i Sverige nu,... Läs hela svaret -
Utbildning efter SFI?
Hej! Jag är en kvinna som har en kandidatexamen i mitt hemland som jurist och advokat och har redigerat det och översatt det. Här i Sverige är det lång väg tills man läser på högskolan det man tycker om. Min fråga är om ni kan...
Hej,när man är "klar med SFI" förväntas man ha kunskaper i svenska som andraspråk motsvarande ungefär årskurs 6 i grundskolan (det är på ett ungefär den nivån i... Läs hela svaret -
Yrken med hög lön med kortast utbildning?
Hej, som rubriken lyder, så skulle jag uppskatta om ni kunde ge så många exempel som möjligt på yrken där man som regel får ganska hög lön men där det samtidigt inte krävs jättelång utbildning (för att lära sig det yrket). Uppskattar så lång lista på yrken som möjligt! Och tackar på...
Hej och tack för din fråga!Jag listar, nedan, exempel på några yrken där man med ganska kort utbildning (t.ex 2-årig utbildning inom yrkeshögskola) kan få ganska hög... Läs hela svaret -
är naturkunskap 1b lika med fysik 1 kemi 1 och biologi 1?
Hej! jag ska börja gymnasiet snart och har svårt att välja linje mellan natur sam, ekonomi ekonomi, och sam. först var jag säker på att jag ville gå natur sam. dock prata jag med min syv och hen sa att natur sam är onödig och att om jag tar sam...
Hej,kurserna Naturkunskap 1b och 2 innehåller delar av (inte hela kurserna, utan endast delar av dem...) från kurserna Fysik1a, kemi1 och biologi 1. Det är därför... Läs hela svaret -
Vad kan man göra?
Hej! Jag älskar verkligen att arbeta med word och powerpoint. Vet inte om det finns men har ni tips på utbildningar och jobb där man arbetar mycket med sådant?
Hej Linda,jag känner inte till något yrke som specifikt jobbar med just programmen Word och PowerPoint. Olika dataprogram används i många olika yrken. Vilka program som används brukar ändras (över... Läs hela svaret -
Vilka yrken finns?
Hej! Jag undrar vilka yrken man kan utbilda sig till inom naturvetenskap där man inte jobbar i ett labb. Jag kan tänka mig jobba i ett labb ca 40%
Hej Leila!På webbplatsen framtid.se/yrken/naturvetenskapligt-arbete ser du 110 yrkesbeskrivningar av yrken inom Naturvetenskapligt arbete. Det är många ggr svårt att på förhand veta exakt hur stor... Läs hela svaret -
Vad ska jag jobba med?
Jag har så svårt med att komma på vad jag vill göra, ska jag plugga vidare eller börja jobba direkt. Tankarna är väldigt blandade men tror den röda tråden är att jag vill hjälpa andra på något sätt. Jag har tänkt...
Hej S! Jag vill be dig kika på många olika yrken på www.framtid.se - där över 2.o0o yrken finns beskrivna.Hen som "fixar" på skolorna (det du skriver i din fråga om...) kan t.ex vara... Läs hela svaret -
Enkelt sätt att visa på yrkesvariation på en skola?
Hej, som studie- och yrkesvägledare på en skola har man ofta ont om tid. Jag söker därför enkelt och bra sätt att jobba med att visa på yrkesvariation för eleverna. Läste en undersökning som påstår att en genomsnittlig grundskoleelev på "högstadiet" kan nämna cirka 15 yrken, men det finns ju...
Hej Kollegan!Jag förstår att det är ofta ont om tid när man jobbar på en skola.Vi har därför skapat en bra sajt www.framtid.se där över 2.ooo yrken... Läs hela svaret -
Kan man läsa läkarprogrammet och nätverkstekniker tillsammans?
Kan man läsa läkarprogrammet och nätverktekniker utbildning tillsammans? Jag tänker läsa både utbildningen eftersom gymnasiet men jag är osäker om det går eller måste jag vara klar med det ena först? Kan jag inte börjar...
Hej Hope,läkarprogrammet är sedan hösten 2021 - ett 6-årigt universitetsprogram som man läser på heltid. Läkarprogrammet är en mycket krävande... Läs hela svaret -
Vad kan man jobba med en teologie kandidatexamen?
Jag pluggar religionsvetenskap i Uppsala Universitet och är intresserad över att få jobba med samhället och politiska frågor. Efter utbildningen har jag en teologie kandidatexamen med religionsvetenskap som huvudområde. Vad kan jag jobba med efter min...
Hej Cecilia!Eftersom din utbildning inte leder till Yrkesexamen, då leder den inte till något specifikt Yrke men i de flesta yrken är kunskap om religionsvetenskap och teologi en... Läs hela svaret -
affärsutvecklare besöksnäring, vad kan man arbeta som?
undrar lite vad man blir och vad för bredd på jobb det är som affärsutvecklare inom besöksnäring?
Hej G!Om yrket Affärsutvecklare se framtid.se/yrke/affarsutvecklareDet finns några yrkeshögskoleutbildningar vid namn "Affärsutvecklare inom besöksnäring",... Läs hela svaret -
Gruppvägleding realistiska mål?
Hej, behöver tips på gruppvägledning/ övning där syftet är att skapa realistiska mål ( inför val av gymnasieutbildning/yrke) Tack på förhand!
Hej Mia,de gruppvägleningsövningar som vi valde ut och rekommenderar, i första hand, finns beskrivna i svaret på https://www.fragasyv.se/fragor/oevningar-foer-gruppvaegledning-i-skolanSpecifikt någon... Läs hela svaret -
Vad är yrkeskluster och vilka yrkeskluster finns det?
Hej, som rubriken lyder så undrar jag Vad är yrkeskluster och vilka yrkeskluster finns det? tack på förhand för ett snabbt och utförligt svar! J. :)
Tack Jelena för din fråga om yrkeskluster!Ordet "kluster" betyder anhopning, hop, grupp, klase. Alltså kan man säga att yrkeskluster är ungefär detsamma som en... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga