Erteine
    Hej!
    Går det att läsa alla de ämnen från komvux VO som kurser istället för program?
    Kan man göra det på distans eller deltid?
    Jag har betyg från samhället program innan jag hoppade av. Skulle man kunna kombinera det med komvux i gymnasiet examen?

    Jag vill jobba heltid medan, jag pluggar. Är det möjligt?

    Det är så att jag behöver ett gymnasiet examenbevis. Men jag vill inte slutföra SA.
    Jag vill har ett yrkesexamen så att jag kan arbeta, innan jag fortsätter med högskolan.
    När vet jag inte! Det är därför det vore bra med yrkesexamen. Nu när jag ska slutföra det.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erteine,

    jag tycker det låter som en bra plan!

    Du behöver göra studieplanering med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Jag tycker att det är en bra plan du har. Jag ser inte några stora hinder varför det inte skulle gå. Dock är det komvux i varje kommun som själva bestämmer vilka kurser på gymnasial nivå som de "ger". Oftast finns det möjlighet att läsa på distans och/eller "på flex". Flex är det att man bedriver självstudier men har möjlighet att vissa tider komma till skolan och få handledning. Men det finns också en annan variant av "flex" - då man bokar sig på vanliga lektioner ... framåt, så att säga, på de tider man kan komma - kanske läser en vecka på förmiddagar och nästa vecka på kvällstid... passar bra om man jobbar skift. Det upplägget med att kunna boka sig på framtida lektioner finns ofta i större städer, där det finns många studerande. I mindre städer brukar man ha vanlig distans, då man läser hemma och gör tentor också på distans eller kommer till tentan i slutet av kursen - till skolan.

    Jag tycker att du har ett bra förslag och jag hoppas och tror att det går vägen. Prata med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd!

    Bästa hälsningar och LYCKA TILL!

    ANNA

    • : hej, Anna. Tack för ditt svar.
    • : pratade med en syv idag. Hon sa att det vore mycket bättre om jag läste de två kurser, jag har kvar för att får högskolan behörighter.
    • Anna : Det går snabbare (givetvis) att genom att bara läsa 2 kurser få behörighet till högskola. Dock det är inte självklart att det blir bättre för dig. Jag tänker så här: om du blir behörig till högskola, kommer komvux i fortsättningen inte behöva ge dig plats på några kurser, för att du blir "färdig" med gymnasiet. På så sätt kommer du inte kunna få Undersköterska /vårdpaket/ utbildning. Men om du nu säger att du inte vet om du ska söka till högskola /för du vet ju inte När du ska söka... och kanske du även ändrar dig och inte ska söka/ - då har du idag inte en fullständig gymnasial utbildning och har därför bra chans att få läsa på komvux. Att skaffa sig ett yrke - Undersköterska - är mycket fördelaktigt, för att du kan i så fall sedan på en Yrkeshögskola läsa till Specialistundersköterska, t.ex.
    • : japp, håller med! Därför ska jag bara läsa eng 6 och sva 3. Jag har ofrtfarande 10 kurser kvar att läsa, efter det. Tror du det kommer att påverka, mitt ansökan? När jag pratade med syv, lät som det gick. Om jag valde att plugga in det på heltid istället för halv. vi har inte lagt upp studieplan än. Jag planera på att börja de två kurser i jan 2017 25% per kurs och spara ihop, så mycket som möjligt. 2018 kan jag börja med VO. jag tror inte det är möjligt att läsa det på distans där jag bor.
    • : har räkna de, 8 kurser var det och gumnsiet arbete och idrott och hälsa gäller inte på vux. så efter eng 6 och sva 3, har jag 1650. kan jag får avslag på min ansökan på grund av det är för litet kvar?
    • Anna : På komvux har de begränsad budget och de som har minst utbidlning sedan innan får platser först. Sedan tar man in så länge pengrna räcker. De som har fått mer utbildning redan, även om det är utbildning från andra ställen, inte från komvux (från gymnasiet och även från utomlands) - kommer sist i kön... det är för att det i Vuxenutbildningförordningen står att "kortutbildade och studieovana personer" tillhör de prioriterade målgrupper. Ju mindre utbildning du redan har, desto större chans är det för dig att få plats på en kurs på komvux.
    • Anna : Man kan inte få några garantier om att få studieplats på komvux. Det är endast om man saknar grundskolekompetens, då får man garanterad plats på en grundskolekurs, men inte ens då vet man NÄR man får plats... dvs det kan dröja ganska länge innan man får plats, men plats får man på en Grundskolekurs. Allt på gymnasiet är "frivilligt" att läsa dvs inte obligatoriskt, man kan klara sig utan gymnasiet, är tanken, dvs man kan få jobb ... i brist på resurser går lågutbildade före i kö till komvux-platserna. SYV på komvux vet inte själv om pengarna räcker även för att köpa plats för dig. Hen kan inte veta vem som kommer att söka platser och vad de personer har för tidigare utbildningsbakgrund. Du "vinner" därför på att inte ha för mycket utbildning när du söker plats på komvux. Du kommer före i kön.
    • : okej, tack. Då är det bäst om jag inte läser, de två kurser. Mina prioriteringar är först och främst, yrkesexamen. Även om jag slutför SA är risken för arbetslöshet, lika stor som utan det.
    • Mikael : Jag tycker du har rätt. Examen från Samhällsvetenskapsprogrammet ger i sig inget jobb. Man kan få samma jobb med den examen som utan, kan man säga. :)
    • Mikael : Du skriver att du inte ska läsa... jag tycker du kan alltid bedriva Självstudier. Läsa mycket och låna läroböcker på biblioteket och följa läroböcker, lära dig på egen hand. Har man kunskaper, kan man sedan få betyg t.ex genom prövningar, om man skulle behöva betyg. :)
    • : hej,Mikael! tack för ditt råd, tänker göra det. Jag kanske kan får betyg i det efter VO program, om jag har turen att blir intagen.
    • Anna : Bra att du nu har en plan hur du vill göra och varför. ibland behöver man tur. i brist på resurser när utbildningsplatserna inte räcker till alla, görs prioriteringar. Får man Nej på komvux får man söka nästa gång. Nej på Komvux gäller inte för all framtid, utan bara för den aktuella antagningsomgången. I "värsta fall" får man bedriva självstudier och göra prövning.
    Läs alla kommentarer