Elin

    Hej! Jag har precis gått ut naturvetenskapsprogrammet och vill höja mitt meritvärde för att komma in på civilekonomprogrammet. Har haft höga betyg i årskurs 1 och 2 (detta inkluderar matematik 1c, 2c, 3c med mera ämnen) på gymnasiet men förlorade kämparglöden i skolan under den sista terminen av årskurs 3. Vill inte gå in på detaljer men det hände en del i privatlivet som resulterade i att jag missade viktiga moment i kurser. Detta gjorde att jag fick en del F i ämnen trots att jag uppnått A-B kriterier i ämnena under den första terminen av åk 3 då jag missade mycket moment under den sista terminen av årskurs 3. Jag fick F i ämnena kriminalteknik, bioteknik och matematik 4 och fick därför endast ett studiebevis. Fick godkänt betyg på mitt gymnasiearbete. Jag undrar nu om jag måste läsa om dessa ämnen för att få ut ett examensbevis eller om jag kan läsa kurser som exempelvis företagsekonomi 1 och 2 för att höja mitt meritvärde eftersom det är civilekonomprogrammet som jag är intresserad av? Undrar även om mitt betyg som jag fått från gymnasiet i idrott och hälsa kommer ingå i mitt examensbevis från komvux? Tacksam för svar

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Elin,

    betyget i kursen idrott och hälsa 1 får ej ingå i examensbevis från komvux (ändring i reglerna från 1 januari 2017), så det kommer inte ingå.
    De kurserna du nämner i din fråga (som du fick F i) behöver du inte läsa, utan du kan läsa andra kurser. Dessutom, så tvivlar jag starkt på att komvux kan erbjuda läsa kriminalteknik och bioteknik. Men matematik 4 brukar man kunna läsa på komvux och du kan få meritpoäng för godkänt betyg i den kursen. Är man intresserad av högre studier i ekonomi, är det fördelaktigt att kunna mer matematik! Det kan därför vara en bra idé att söka matte 4 på komvux. Men du kan, som sagt, läsa andra kurser.
    Om du läser företagsekonomi eller kurser inom ett annat ämne, kommer inte spela roll (för din möjlighet att ta ut examensbevis eller för att få några formella fördelar i konkurrensen om högskoleplats) för att just ämnet företagsekonomi är inte obligatoriskt att läsa på komvux och kurser i det ämnet kommer inte ge dig meritpoäng. Däremot skulle du få + 0.5 i merit för godkänt betyg i matematik 4. Men du får kanske redan max i meritpoäng (t.ex om du har godkända betyg i engelska 7 och i moderna språk 3 och 4)? Med det sagt, så är det inte någon nackdel om man har läst företagsekonomi och speciellt om man är intresserad av ekonomi och planerar läsa ekonomi på högskolenivå, men några förmella fördelar får du inte pga du läste just företagsekonomi på gymnasiet.
    Du kan givetvis både tänka på att ta ut Examensbevis och samtidigt försöka få högt meritvärde. Just nu har du inget meritvärde för att det uträknas inte på ett Studiebevis. Men du kan givetvis uppskatta, om du vill, vilket meritvärde du skulle fått om du fått examensbevis.
    Meritvärde = jämförelsetal (snittbetyget) + ev.meritpoäng
    Har man inga meritpoäng blir meritvärde = jämförelsetalet (alltså med snittbetyget).
    Kika gärna på gymnasieGuiden.se/merit där det finns en förklaring kring meritvärde, jämförelsetalet och meritpoängen för dig som har eller läser mot examensbevis.

    • : Ja jag har betyg i engelska 7 och moderna språk 3 och 4. Betyder det att jag inte behöver läsa de kurserna jag fått F i för att få ut ett examensbevis? Och om jag förstått dig rätt kommer alltså inte mitt betyg i idrott och hälsa räknas med i mitt examensbevis från komvux? Kommer jag då behöva läsa en annan kurs då idrott och hälsa inte kommer räknas in i mitt examensbeviset?
    • Julia :

      Genom att du har godkända betyg i engelska 7 och i mod.språk 3 och 4, kommer du få max antal meritpoäng OM DU FÅR UT EXAMENSBEVIS. för att få ut examensbevis från komvux behöver du ha minst 2250 godkända poäng och totalt 2400 p (alltså du kan ha 150 F poäng in i exam.bevis från komvux). Om jag förstår dig rätt, har du idag färre än 2250 godkända poäng, därför fick du inte examensbevis från gymnasiet. Det krävs 100p. färre poäng för exam.bevis från Komvux, jämfört med gymnasiet. Om du vill snarast få ut examensbevis från komvux, kan du läsa kurser så att du får 150 godkända poäng. Och ta in ännu 150 F-poäng in i ditt examensbevis, vilket drar ner ditt jämförelsetal med cirka - 0.6 (jämfört med att du skulle fått E betygen i de 150 poängen).
      Det är helt nödvändigt för dig - om du vill få behörighet till högskolestudier (grundläggande behörighet) att få ännu minst 150 godkända poäng, men jag rekommenderar att försöker läsa 300p.kurser på komvux och försöker få så höga betyg i de kurserna som möjligt.
      Se vad komvux i din kommun kan erbjuda att söka. Välj de kurserna  i vilka du tror du kan få höga betyg (eller de kurserna som du tycker är roliga och intressanta för dig att läsa) och det är ännu bättre om det är roliga/intressanta för dig kurser och om du även tror att du kan få höga betyg i dem! :)