Privat
    Hej!
    Det är så att jag har F i matte 2c och 3c. Jag tar studenten i år och hade tänkt börja läsa på komvux till höstterminen. Jag måste ha blivit godkänd i matte 2c innan höstterminen men det finns inga prövningar jag kan göra. Min fråga är: kan man börja kursen matte 3c tills det finns ett prövningstillfälle där jag kan skriva matte 2c? Jag har tidigare läst båda kurserna och det skulle inte vara något problem för mig att studera på detta sätt, frågan är om man får göra så? Anledningen till varför jag inte tar kursen 2c först är för att jag har andra kurser som jag måste läsa också. Jag måste verkligen börja med matte 3c nästa höst finns det absolut ingen som helst lösning till mitt problem?? Mvh

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Privat,
    det är Komvux i din kommun som får bestämma om de kan ta in dig på matte 3c när du inte har godkänt betyg i matte på nivå2.
    Oftast säger komvux - Nej, för att komvux menar på att de inte vill "slösa bort" studieplats, som kostar pengar - Komvux köper ju studieplatserna! - när det inte finns stora förhoppningar på att personen kommer klara av en kurs.
    Det heter att komvux måste försäkra sig att "hen som tas in har Förutsättningar att klara av studier"; och det enklaste för komvux är att kräva godkänt betyg i lägre/underliggande kurs.
    För att kunna läsa matte 3c, räcker det om du får godkänt betyg i matte 2a (som är enklare kurs än matte 2c).
    Om du senare behöver läsa matematik4, t.ex då behöver du inte nödvägdigtvis ha godkänt betyg i matte 3c, utan det går bra med matte 3b - och sedan läsa matte 4.

    Frågan är också - får du Examensbevis från gymnasiet eller studiebevis?
    Studiebevis ger inte behörighet till högskola/universitet;
    Om du får ut Examensbevis med F betyg i matte 2c och 3c, kan du läsa eller göra prövningar i matte 2a och 3b och de betygen kommer räknas in - i stället för betygen i matte 2c och 3c.
    ***
    Men om du har studiebevis och ska läsa mot examensbevis på komvux och vill ha examensbevis från Naturvet.programmet - måste du i så fall ha betyg i matte 2c och 3c. Du kan ha några få F betyg i examensbeviset; det sänker dock ditt jämförelsetal/meritvärde ganska mycket, men behörig kan du ju ändå bli till Högskolestudier.
    ***
    Fråga SYV kan inte beordra komvux i din kommun ta in dig på en kurs på nivå3 i matte, om du ej har godkänt betyg i matte 2 (åtminstånde i 2a).
    Du får givervis prata med SYV på komvux och förklara varför du tror du kommer klara av få godkänt betyg i matte på nivå3.
    Vi hoppas det går bra för dig!
    Lycka till!
    Mikael syv

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    du får gärna gå in på https://www.fragasyv.se/fragor/proevning-under-sommaren-1 och se kommentar till frågan; Brendan har hittat info på Lunds kommuns hemsida om att de i Lund verkar erbjuda prövningar v.26 (det är sista veckan i juni) och att det fortfarande till & med 31 maj går att anmäla sig. Och sedan är det från v.34 (med sista anmälan 5 juli) som de i Lund återupptar prövningar.
    Det är nästan för bra för att vara sant! Testa om du kan anmäla dig!
    Jag är "rädd" att de kräver att man är folkbokförd i Lund, vilket de egentligen ej kan kräva, men genom att lägga ut prövningar "på entreprenad" (i detta fallet till utbildningsföretag Hermods) kan kommuner försöka "kringgå" detta med att man inte är, vad gäller prövningar, "bunden" till sin "hemkommun".
    Vi hoppas man kan anmäla sig och göra prövning i Lund, även om man inte är folkbokförd där!