Tayeba

    Hej. Jag studerar nu på komvux och snart börja läsa några kurser på gymnasiet nivå. Svenska, engelska och naturkunskap 2 måste uppfylla på vuxenutbildning. Jag undrar om poäng och tiden. Varenda kurs har 100 poäng. Varenda vecka har 20 poäng. Hur lång tid tar det om jag läser Svenska1.2.3 engelska 5.6 och naturkunskap2 på heltid. (jag är villig att studera naturkunskap 1a1 (50poäng) och 1a2(50poäng)???

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tayeba,

    naturkunskap 1a1 (50poäng) och 1a2(50poäng) går tillsammans på 100 p. och sedan naturkunskap 2 -också den på 100 p. Så, det blir 200 p. för naturkunskapskurserna (och det är studier på heltid i 10 veckor).
    ***
    Tre kurser i svenska går sammanlagt på 300 p. = 15 veckors studier på heltid.
    ***
    Två kurser i engelska går sammanlagt på 200 p. = 10 veckors studier på heltid.
    ***
    Då blir det för kurserna /ovan/ 10 veckor + 15 veckor + 10 veckor = 35 veckor på heltid (alltså, ca 2 terminer, ett läsår, om man avrundar uppåt).

    Vänligen och lycka till med dina studier!

    ANNA

    • : Hej igen! Tusen tack för svaret. Jag undrar också om CSN. Kan jag söka studiebidrag om jag läser bara engelska och natur tillsammans? Jag har planerat att studera först engelska och natur sen svenska?
    • Julia : för att ha rätt till Studiemedel (från CSN) måste man uppfylla några krav; kravet på studieomfattning är minst Halvtidsstudier (alltså minst 10 gymnasiepoäng per vecka) och i så fall har man rätt till Halva studiemedel; Nästa nivå är 75% av studietakt (15 gymnasiep. per vecka) och för heltidsstudiemedel alltså Hela studiemedel måste man läsa minst 20 gymnasiepoäng per vecka; vilka ämnen man läser eller om man läser ett ämne åt gången - spelar för CSN ingen roll. I grunden måste man ha Principiellt rätt till svenskt studiestöd.