Sara
    Hej!

    Jag har tänkt utbilda mig till administratör/HR-assistent och undrar om mina tidigare kurser kan tillgodoräknas som likvärdig utbildning och väga upp för Programhantering som är en del i yrkesutbildningen? Jag har Datorkunskap 50p, Datorkunskap fördjupning 120p, Praktiskt datorunderhåll 120 och Webbdesign 100p.

    Tack på förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Sara!
    För att ge dig rätt svar måste jag be om lite mer information.
    Var god svara på mina frågor och jag ska återkomma så fort jag kan med ett svar som är anpassad till din situation:
    - Är det till högskola/universitet www.studera.nu eller till yrkeshögskola www.yhguiden.se du vill söka? Eller är det någon annan utbildning - och i så fall vilken? Du får gärna skicka snabblänk till info om den utbildningen som du vill bli behörig till.

    - När du slutade på gymnasiet, fick du då Slutbetyg eller Samlat betygsdokument eller någon annan typ av dokument? Vad är det som står som RUBRIK på det dokumentet som du fick när du slutade på gymnasiet?

    Om du inte vill eller kan svara på mina frågor (ovan) kan jag tyvärr inte ge dig något annat svar än att du bör vända dig till Studie- & yrkesvägledare på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Ta med dig alla dina tidigare betyg och diskutera frågan med SYV på Komvux.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA
    Hej igen!
    Bra att du förklarade och nu kan jag ge dig ett svar som kan vara till hjälp för dig.

    Den utbildning du vill söka är på gymnasial nivå och omfattar 700 gymnasiepoäng.

    Sedan vill du kunna läsa på högskola. Eftersom du ännu inte vet exakt vad du vill läsa på högskola, vet vi inte vilken Särskild behörighet du skulle behöva. Men den frågan kan vänta ... det går alltid komplettera för särskild behörighet, däremot finns det en annan viktig fråga om Grundläggande behörighet.

    För att bli behörig att läsa på högskola i Sverige måste man alltid ha Grundläggande behörighet till högskolestudier. I ditt fall när du har Samlat betygsdokument, saknar du Grundläggande behörighet.
    För att få Grundläggande behörighet behöver du Slutbetyg eller Examensbevis.

    Slutbetyg är "på utgående" har varit det sedan reformen år 2012. Nu har möjlighet att få ut ett Slutbetyg förlängts ännu en gång och gäller till 1 januari 2017. Efter det datumet kan man ej få Slutbetyg och måste läsa mot Examensbevis, vilket ställer högre krav (fler poäng och fler obligatoriska kurser).

    Du vinner mycket på att läsa mot Slutbetyg. Det är ont om tid då du måste bli helt klar under höstterminen 2016 med alla kurser som eventuellt fattas och rektor på Komvux måste också hinna skriva under ditt Slutbetyg senast 1 januari 2017.
    Just 1 januari tror inte jag att rektor är i tjänst och i december är det många helger - inklusive jul och Lucia mm.
    Det är vårterminen 2016 och höstterminen 2016 som du har på dig att hinna komplettera med allt som fattas och jag rekommenderar därför att du snarast bokar tid hos Studie- & yrkesvägledare på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Ta med dig alla dina tidigare betyg.
    Säg att du vill göra planering av ett Slutbetyg.
    SYV på Komvux måste ta din fråga till Rektor för att det är Undantag och rektors beslut - angående Slutbetyg.
    Som regel måste man redan nu läsa mot gymnasieexamen och få Examensbevis. Det är 50 poäng fler kurser i examensbeviset, jämfört med Slutbetyget och Svenska 3 (gammal kurs Svenska C) samt Engelska 6 (gammal kurs Engelska B) är obligatoriska för att få Examensbevis -
    men det största "problemet" är att många "gamla" kurser inte kan konverteras till nya kurser och kan över huvudet taget inte tas med i Examensbevis - därför riskerar du "förlora" många poäng och tvingas läsa många nya gymnasiekurser. I värsta fall måste du läsa tre år på heltid på Komvux för att få ut examensbevis och bli behörig till högskola.

    När du pratar med SYV på Komvux, kan du säga att du vill helst läsa yrkesutbildning administratör/HR assistens på Hermods och fråga om du kan ta med 700 poäng som du läser där in i ditt Slutbetyg.
    Ni måste, alltså, göra en ordentlig PLANERING AV ETT SLUTBETYG - vad som fattas och när du kan läsa de kurserna, så att du hinner innan december 2016. Rektors beslut om undantag krävs också. Som regel är det SYV som pratar med Rektor men just i din kommun kanske de kommer att hänvisa dig till rektor och du själv får ansöka om att få läsa mot Slutbetyg i stället för Examensbevis.

    Nu låter det kanske att det är väldigt krångligt och helt hopplöst... men det finns också en annan möjlighet som jag vill att du ska känna till - att ansöka till högskola på reell kompetens. Där finns det inga som helst garantier. Men det är bra att känna till och kan "gå vägen". Man fyller in en blankett Ansökan om Reell kompetens, uppger alla sina meriter - kurser som man har betyg i + arbetslivserfarenhet och vilken utbildning på högskola man vill läsa. Individuellt bedömning görs och alla meriter vägs in. Finns, som sagt, inga garantier men du kan bli bedömd ha förkunskaper som räcker och bli antagen till vissa högskoleutbildningar.

    Säkrast och bäst är det att uppnå Grundläggande behörighet - få Slutbetyg (eller Examensbevis) men i fall du inte hinner - tänk på att du kan söka på "reell kompetens" och kanske kommer du in på högskola den vägen.

    Vi på Fråga SYV kommer hålla tummarna för dig!
    ANNA
    • : Hej Anna! Jag har tänkt läsa gymnasial yrkesutbildning adminitratör/HR-assistent via Hermods http://www.hermods.se/utbildning-tjanster/administratorhr-assistent/ . Jag har inte gått gymnasiet och har inget slutbetyg, utan endast ett samlat betygsdokument. Jag vill ha nu en yrkesutbildning och vill efter avslutad yrkesutbildning kunna fortsätta läsa relaterade kurser via högskolan, men är inte säker på vilka kurser ännu.
    • Anna : Tack Sara för förklaringen. Jag ska skriva ett utökat svar till dig nu.
    • Anna : Ser nu att jag glömde skriva om att i fall du söker på Reell kompetens, bör du också göra Högskoleprovet. Annars har du inget att konkurrera med om utbildningsplats. Om man söker på reell kompetens och INTE göra högskoleprovet, kan man bara komma in på de utbildningar där det står tomma (lediga) platser men om det är konkurrens om utbildningsplats, måste man ha fullständiga betyg för att räkna ut Meritvärde, med vilket man konkurrerar med.